De één maakt zich er druk over, de ander doet ze met twee vingers in de neus. De bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren, vak parkeren of de hellingproef kunnen onderdeel zijn op je rijexamen of tussentijdse toets.

Maar welke bijzondere verrichtingen zijn er eigenlijk? Welke, en hoeveel, krijg je er op je rijexamen of tussentijdse toets? En zijn bijzondere verrichtingen iets om je zorgen over te maken?

Deze vragen zal ik allemaal voor je beantwoorden. Hieronder zie je welke onderwerpen voorbij gaan komen:

  • Welke bijzondere verrichtingen zijn er?
  • Welke bijzondere verrichtingen kun je krijgen op je rijexamen of tussentijdse toets?
  • Wat is belangrijk bij bijzondere verrichtingen?

Welke bijzondere verrichtingen zijn er?

Laten we eens kijken welke bijzondere verrichtingen je kunt gaan uitvoeren. In totaal zijn het negen, namelijk:

Hieronder leg ik je in het kort uit wat je moet doen.

1. Recht achteruit rijden

Recht achteruit rijden

Klinkt niet al te moeilijk en eigenlijk is dat ook zo. De bedoeling is dat je ongeveer 20 meter in een zo’n recht mogelijke lijn achteruit weet te rijden. Hier lees je meer over recht achteruit rijden.

2. Bocht achteruit rijden

Bocht achteruit rijden

Een bocht achteruit rijden wordt vaak als een lastige bijzondere verrichting ervaren. De bedoeling is dat je een bocht achteruit rijdt (duh), maar dan wel op zo’n manier dat je op je eigen weghelft blijft. Dat betekent dat je goed je snelheid, instuurmoment en hoeveelheid van sturen goed moet doen. Hier lees je meer over een bocht achteruit rijden.

3. Hellingproef

Hellingproef

De beruchte hellingproef! De bedoeling is dat je rustig de helling weet op te ‘kruipen’ met de auto. Belangrijk is dat de auto dus niet achteruit rolt of in één keer naar voren schiet. Een goede controle met de koppeling is hier dus een must. Hier lees je meer over de hellingproef.

4. Keren door 3x steken

Hier is het de bedoeling dat je de auto, in een straat, weet te keren door 3x te steken. Een goede voertuigbeheersing is hierbij de sleutel tot succes. Het is een combinatie van snel sturen en de auto langzaam laten rollen. En een goede plek uitkiezen natuurlijk. Hier lees je meer over keren door 3x steken.

5. Keren door middel van een halve draai

Bij auto omkeren door een halve draai (of U-bocht net hoe je het noemen wilt) is ruimte belangrijk. De bedoeling is namelijk dat je de auto in één keer weet om te keren op de weg. Hier lees je meer over keren door middel van een halve draai.

6. Fileparkeren vooruit

Vooruit fileparkeren

Een bijzondere verrichting die opvallend weinig wordt gevraagd tijdens een rijexamen of tussentijdse toets. De bedoeling is dat je de auto tussen twee andere auto’s weet in te parkeren, door vooruit te rijden. Hierbij moet je goed opletten dat er genoeg ruimte is en je de stoep niet oprijdt. Hier lees je meer over vooruit fileparkeren.

7. Fileparkeren achteruit

Fileparkeren achteruit

Misschien wel de lastigste bijzondere verrichting. Geen wonder dat de kans groot is dat je deze moet doen op je rijexamen of tussentijdse toets. Hierbij moet je de auto tussen twee andere auto’s parkeren door achteruit te rijden. Naast een goede voertuigbeheersing is timing ook erg belangrijk! Hier lees je meer over fileparkeren achteruit.

8. Vooruit in een vak parkeren

Vooruit in een vak parkeren

De bedoeling is hierbij dat je de auto precies in een parkeervak weet te zetten door vooruit te rijden. De handigheid hierbij is dat je precies het punt weet wanneer je moet insturen. Hier lees je meer over vooruit in een vak parkeren.

9. Achteruit in een vak parkeren

Achteruit in een vak parkeren

De bedoeling hierbij is precies hetzelfde als vooruit in een vak parkeren, maar hierbij moet je dus achteruit rijden. Hier geldt ook dat je goed moet weten wanneer je in moet sturen en waar je naartoe moet gaan kijken. Hier lees je meer over achteruit in een vak parkeren.

Wat is belangrijk bij bijzondere verrichtingen?

Eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn. Het allerbelangrijkste bij het uitvoeren van je bijzondere verrichtingen is veiligheid. Bij bijzondere verrichtingen moet je al het overige verkeer voor laten gaan. Het kijken en juist reageren op wat je ziet zijn de dus de belangrijkste zaken.

Het is natuurlijk prachtig als je de auto strak in een parkeervak kunt zetten, maar het gaat er vooral om dat je er niemand bij aanrijdt.

Maak je niet druk!

Als je dat in je achterhoofd houdt, dan ben je al een heel eind op de goede weg. Maak je dus niet te druk over de bijzondere verrichtingen. Het is niet erg als je bijvoorbeeld niet helemaal goed in een vak staat. Het is ook niet erg als je de auto in 4x keert in een straat.

Wordt niet te voorzichtig

Veiligheid is het belangrijkste, maar dat betekent niet dat je alles te voorzichtig gaat uitvoeren. Vertrouw op wat je ziet en vertrouw op je eigen kunnen. Zorg dat je je bijzondere verrichting zo vlot mogelijk uitvoert. Het moet natuurlijk ook geen eeuwigheid gaan duren. Want juist daarmee creëer je onveilige situaties.

Ik hoop dat ik je weer op weg heb kunnen helpen.

Heb je nog vragen/opmerkingen? Laat het hieronder weten in de reacties.