Je kunt straks tijdens je examen nog zo veilig en goed meerijden in het verkeer, maar je zult ook je bijzondere verrichten tot een goed einde moeten brengen. Tenzij je succesvol je tussentijdse toets hebt gehaald natuurlijk. Bij veel leerlingen schiet de hartslag omhoog zodra ze de woorden ‘bijzondere’ en ‘verrichting’ horen, want moeilijk toch? Er is niets om je zorgen over te maken, want het valt allemaal reuze mee. Als je maar goed geconcentreerd en ontspannen blijft dan doe je het bijna lachend.

Tijdens je rijexamen kun je van de examinator te horen krijgen dat je in deze straat de omkeeropdracht mag gaan uitvoeren. Aan jou dan de keuze hoe je deze uit gaat voeren. Ga je keren door middel van 3 keer steken? Doe je de halve draai? Of ga je toch maar voor de bocht achteruit?
Vandaag ga ik je helpen bij de eerste bijzondere verrichting die je kunt toepassen bij de omkeeropdracht; bocht achteruit rijden.

Wanneer kies je voor bocht achteruit?

Wanneer bocht achteruit

Tijdens je rijlessen zul je merken dat er veel aandacht wordt besteedt aan het ver vooruit kijken. Het voordeel daarvan is dat je tijdig een beslissing kunt maken en je voor jezelf genoeg tijd maakt om op een veilige manier een keuze te maken. Op deze manier kun je in alle rust je bijzondere verrichting uitvoeren en voorkom je dat je al in de stress schiet voor je überhaupt begonnen bent.

Zodra je een straat in rijdt om te keren, is het dus belangrijk dat je goed vooruit kijkt om de situatie in de straat goed in te schatten. Is de straat te krap voor een halve draai, maar is er wel een zijweg aanwezig? Dan is die locatie prima geschikt om een bocht achteruit te rijden.

Het voordeel van een bocht achteruit rijden ten opzichte van bijvoorbeeld keren door middel van 3 keer steken, is dat je het overige verkeer veel minder tot last bent. Daarnaast is het een vrij snelle manier van keren.

Als je eenmaal je rijbewijs hebt, is de kans groot dat je regelmatig een bocht achteruit moet gaan rijden. Denk aan een weg die afgesloten is door wegwerkzaamheden of wat dacht je van een doodlopende straat. Dan wil je natuurlijk wel als een ware pro je auto kunnen keren. 😉

Waar moet je goed op letten?

Omdat een bocht achteruit rijden een bijzondere verrichting is, moet je een aantal zaken goed in je achterhoofd houden. Zoals bij elke bijzondere verrichting, dien je al het overige verkeer voor te laten gaan. Dus ook voetgangers. Het is dus belangrijk om goed de omgeving rondom de auto de hele tijd goed in de gaten te houden. Regelmatig goed vooruit en achteruit kijken (spiegels en dode hoek) is dus zeer noodzakelijk.

Nog een belangrijk punt is de snelheid waarmee je de bocht achteruit gaat doen. Net zoals alle andere bijzondere verrichtingen, doe je deze ook stapvoets. Vergeet je gaspedaal, want je ook een bocht achteruit doe je met slippende koppeling.

Het laatste punt is de manier van insturen. Veel leerlingen hebben de neiging om meer te sturen dan nodig is. Vaak gebeurt dit als de snelheid te laag is. Probeer dus rustige en gecontroleerde stuurbewegingen te maken. Zo maak je het jezelf echt 20x makkelijker.

De uitvoering van bocht achteruit

Omdat beelden vaak meer zeggen dan woorden, kun je hieronder in 6 plaatjes zien hoe je een bocht achteruit goed uitvoert. Lets go!

Bocht achteruit stap 1
Bocht achteruit stap 2
Bocht achteruit stap 3
Bocht achteruit stap 4
Bocht achteruit stap 5
Bocht achteruit stap 6

Valt best mee toch?

Heb jij nog goeie tips voor een bocht achteruit rijden? Deel het hieronder.

Weten hoe je sneller slaagt voor je theorie-examen? Klik hier en lees hoe.