Voor veel leerlingen, maar ook mensen met een rijbewijs, lopen de rillingen over hun rug als ze het woord al horen. De hellingproef hoort zo’n beetje tot de minst populaire bijzondere verrichting in de lijst. Als bijzondere verrichtingen al populair waren. 😉

Toch is het ontzettend belangrijk dat je de hellingproef goed onder de knie krijgt. Het is namelijk niet zo dat je hellingproef koste wat het kost kunt vermijden in het verkeer.

Denk aan het wachten voor een spoorwegovergang. Het is niet altijd zo, maar soms ligt de spoorrail hoger dan het wegdek, zoals je hieronder op de foto kunt zien.

Of wat dacht je van de parkeergarage? Daar ga je ook ooit wel eens gebruik van maken. En vaak genoeg moet je daar ook een helling op rijden. Dan wil absoluut niet dat je naar achteren rolt en op de auto achter je knalt toch?

Het doel is dat je de auto op een helling weg weet te rijden zonder dat je naar achteren rolt of hobbelend naar voren rijdt. Ik ga je helpen om de hellingproef volledig onder de knie te krijgen.

De hellingproef

Voor ik ga beginnen met het uitleggen van de hellingproef, is het alvast handig om te weten dat je deze op twee manieren kunt uitvoeren. Namelijk met handrem of zonder handrem.

Welke manier makkelijker is, is per persoon verschillend. De één vindt het zonder handrem prettiger de ander weer met. Zonder het gebruik van de handrem ben je vaak iets sneller weg, maar is het risico op het afslaan van de motor weer iets groter.

Ik ga ze hieronder allebei uitleggen, dus geen zorgen. Welke manier van uitvoering jij prettig vindt, zul je in de praktijk even moeten uitvinden. Laten we beginnen!

Stap 1

Zoals je ondertussen wel weet is veiligheid het allerbelangrijkste bij een bijzondere verrichting. Het is uiteindelijk belangrijker dat je goed kijkt en juist reageert op andere weggebruikers, dan dat je de hellingproef technisch foutloos uitvoert.

Belangrijke tip:

Mocht het gebeuren dat tijdens je tussentijdse toets of rijexamen de hellingproef niet in één keer goed gaat, doordat bijvoorbeeld de motor afslaat, dan geen paniek! Je bent dan heus niet gezakt, pak het gelijk weer op en probeer het opnieuw. Het is geen verkeersregel dat je de hellingproef in één keer foutloos moet doen.

Kies je plek uit voor de hellingproef en laat de weggebruikers om je heen zien wat je van plan bent.

Ga eerst kijken; binnenspiegel, rechter buitenspiegel en over je rechter schouder. Zet vervolgens de richtingaanwijzer aan naar rechts en zet auto stil op de helling.

Hellingproef

Stap 2 (zonder handrem)

Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt. Dit is het punt waarop de koppelingsplaten elkaar raken en de auto wilt gaan rijden.

Hellingproef

Houdt het koppelingspedaal vast op het aangrijpingspunt. Kijk vervolgens in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek. Op het moment dat de weg vrij is zet de richtaanwijzer aan naar links.

Als de weg niet vrij is om weg te rijden, druk dan het koppelingspedaal weer in. Dit omdat je anders de koppelingsplaten van de auto doorbrandt. Houd wel het rempedaal vast. Als de weg weer vrij is pak je deze stap weer opnieuw op.

Stap 3 (zonder handrem)

Laat vervolgens rustig het rempedaal los. Als het goed is rolt de auto nu langzaam de helling op. Geef vervolgens gas bij om je weg in het verkeer te vervolgen.

Voer vervolgens nog een nacontrole uit in je binnen- en linker buitenspiegel om eventueel achteropkomend verkeer op te merken.

Stap 2 (met handrem)

Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.

Kijk vervolgens in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek. Op het moment dat de weg vrij is zet de richtaanwijzer aan naar links.

Ook nu geldt, als de weg niet vrij is om weg te rijden, druk dan het koppelingspedaal weer in.

Stap 3 (met handrem)

Haal vervolgens rustig de handrem van de auto af.

Laat vervolgens rustig het rempedaal los. Als het goed is rolt de auto nu langzaam de helling op. Geef vervolgens gas bij om je weg in het verkeer te vervolgen.

Voer vervolgens nog een nacontrole uit in je binnen- en linker buitenspiegel om eventueel achteropkomend verkeer op te merken.

Hellingproef stap 3

Dit was de hellingproef op twee manieren. Ik hoop natuurlijk dat ik je met dit artikel heb kunnen helpen.

Heb jij nog tips of vragen? Laat het hieronder weten in de reacties.