Stel je even voor dat je je rijbewijs al binnen hebt.

Je bent met je vrienden of vriendinnen voor het eerst in de grote stad en je wilt de auto parkeren.

Je ziet het laatste plekje op een parkeerterrein tussen twee auto’s in en je wilt hem daar tussen zetten, maar wel met de kont van de auto eerst.

Dan is het natuurlijk verrekte handig als je ook weet hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, achteruit parkeren in een vak?

Voordelen van achteruit in een vak parkeren

Voordat ik je ga uitleggen hoe je dit het beste aan kunt pakken, is het handig om te weten waarom achteruit parkeren in een vak zo handig is om te kunnen.

Als je op een willekeurig parkeerterrein kijkt, dan zie je dat er enorm veel automobilisten ervoor kiezen om juist vooruit in een vak te parkeren.

De reden waarom dat zo vaak gebeurd is gemak.

Vooruit in een vak parkeren is ook wat makkelijker, maar er zit ook een nadeel aan.

Als je namelijk weer weg wilt rijden, dan is het bijzonder lastig om goed zicht te krijgen wat er zich achter de auto bevindt.

Met achteruit in een vak parkeren heb je tijdens het wegrijden dus veel meer zicht.

Aanpak achteruit parkeren in een vak

Maar hoe pak je dat achteruit inparkeren dan aan?

Belangrijk is, net zoals bij alle andere bijzondere verrichtingen, dat je een goede voertuigbeheersing moet hebben.

De bedoeling is dat je deze verrichting op een veilige manier uit kunt voeren, dus je snelheid onder controle houden is een must.

Zoals je van me gewend bent laat ik je de stappen zien met behulp van afbeeldingen.

Stap 1

Achteruit in een vak parkeren
  • Kies een vak uit om in te parkeren en laat de weggebruikers om je heen zien wat je van plan bent.
  • Ga eerst kijken; binnenspiegel, naar voren, rechter buitenspiegel en over rechter schouder.
  • Zet vervolgens de richtingaanwijzer aan naar rechts.
  • Zorg er voor dat je de auto tegen de wegas aanzet, zodat je jezelf genoeg ruimte geeft om in te parkeren en om het overige verkeer de ruimte te geven om je te passeren.

Stap 2

Achteruit in een vak parkeren
  • Zorg dat je minstens 2 vakken verder gaat staan, dan het vak waar je wilt inparkeren.
  • Belangrijk dus dat je al van te voren het vak gaat bepalen waar je wilt parkeren.
  • Kijk dus ver vooruit en kies ruim van tevoren het vak waar je wilt parkeren.

Stap 3

Achteruit in een vak parkeren
  • Kijk voor je achteruit gaat rijden goed om je heen, dus voor je en in alle spiegels en dode hoeken.
  • Als het vrij is (bijzondere verrichting, dus al het verkeer moet je voor laten gaan) rol je rustig met slippende koppeling naar achteren.
  • Op het moment dat je rechter buitenspiegel ter hoogte is van de 3e lijn ,geteld vanaf het doelvak, kijk je eerst naar voren, linker buitenspiegel en linker dode hoek, zodat je zeker weet dat er geen verkeer links van je zit. Dit omdat de auto naar links gaat uitzwaaien tijdens het insturen.
  • Daarna stuur je alles in naar rechts. Houdt hierbij de auto rollend.

Stap 4

Achteruit in een vak parkeren
  • Laat de auto rustig naar achter rollen en blijf goed om je heen kijken.
  • Dit omdat je dan eventueel tijdig kan stoppen voor overig verkeer.
  • Op het moment dat de neus van de auto recht staat, stuur je vlot terug naar links tot de wielen weer recht staan.
  • En dat was hem, je staat geparkeerd in een vak.

Wat nou als je niet goed uitkomt in het vak?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je tijdens de eerste keer insteken niet helemaal lekker uitkomt in het vak.

Geen paniek!

Als dit tijdens je tussentijdse toets of examen gebeurd is dat helemaal niet erg. Je mag namelijk je parkeeractie herstellen.

Belangrijk hierbij is om goed om je heen te blijven kijken en de auto alsnog recht in het vak te zetten.

Gebruik ook goed je buitenspiegels om te zien waar de lijnen van het vak liggen. Op die manier kun je bepalen waar je naartoe moet sturen.

Heel veel succes en als je vragen hebt stel ze gerust hieronder.

Bonustip:

Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?

Gemiddeld aantal sterren
Geef hier jouw aantal sterren voor dit bericht
[Totaal: 0 Gemiddeld: 0]

Zoekwoord(en):

, ,