Het gaat je zeker meerdere keren in je leven gebeuren. Je rijdt op een onbekende plek of een plek waar je niet vaak komt. En opeens zie je het, je bent verkeerd gereden. Dan kun je blijven doorrijden, maar een betere optie is het om een mogelijkheid te zoeken om de auto te keren.

Je auto omkeren kun je, zoals je waarschijnlijk wel weet, op verschillende manieren doen. Een bocht achteruit rijden, keren door middel van steken, maar ook keren door middel van een halve draai.

Het voordeel van keren door middel van een halve draai is dat dit een snelle manier van omkeren is. Het nadeel is dat je vrij veel ruimte op de weg nodig hebt.

Wat belangrijk is bij een halve draai, is dat je goed blijft kijken om dit op een veilige manier te doen. Je moet er toch niet aan denken dat je een aanrijding veroorzaakt, omdat je dit veel te snel wilt uitvoeren toch?

Laten we samen gaan kijken hoe je het keren door een halve draai aanpakt.

Keren door een halve draai

Net zoals bij alle andere bijzondere verrichtingen draait het om veiligheid. Goed blijven kijken en op de juiste manier reageren op andere weggebruikers is vele malen belangrijker dan in één keer de auto omkeren.

Wat dus goed is om te weten voor je, mocht je tijdens je tussentijdse toets of rijexamen nou niet in één keer de auto kunnen omkeren, geen paniek! Er staat nergens in de verkeersregels dat dit in één keer moet.

Gewoon even corrigeren en weer verder gaan. Daar kun je dus niet op zakken. Tenzij je het overige verkeer niet voor laat gaan natuurlijk, dat moet altijd met een bijzondere verrichting.

Stap 1

Kijk ver van tevoren waar je een halve draai wilt uitvoeren. Zorg dat je dit op een plek doet waar je meer dan voldoende ruimte hebt. Een kruispunt of een weg met parkeerplaatsen ernaast.

In dit geval heb ik even gekozen voor een halve draai op een kruispunt. Deze plek is het meest uitdagend, omdat je goed moet letten op je kijkgedrag en het tijdig reageren op andere weggebruikers.

Maar de stappen die ik laat zien gelden voor elke plek, dus als je deze goed hebt doorgenomen, dan lukt het je overal. 😉

Kijk in je binnenspiegel, rechter buitenspiegel en rechter dode hoek en ga zo veel mogelijk naar rechts toe. Zet daarna je richtingaanwijzer aan naar links.

Waarom naar links? Je gaat zo meteen linksom draaien, dus laat je het verkeer zien (vooral degene die achter je zit) wat je van plan bent.

Stap 2

Ga daarna kijken in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en linker dode hoek om er zeker van te zijn dat je naar links in kunt sturen.

Pak nog wat extra ruimte rechts als dat mogelijk is. Stuur daarna zo snel mogelijk naar links. Zorg ervoor dat je je snelheid laag houdt, zodat je goed om je heen kunt blijven kijken en in controle bent.

Stap 3

Houd het stuur volledig ingestuurd naar links. Blijf goed om je heen kijken. Komt er een weggebruiker aan die je gaat hinderen? Stop dan op tijd.

Zodra je volledig bent omgedraaid en goed uitkomt op jouw weghelft, zet je het stuur weer recht.

Voer het tempo dan weer op en doe een nacontrole in je binnenspiegel en linker buitenspiegel.

En dat was dan de halve draai. Zoals ik al eerder heb gezegd zijn de twee belangrijkste zaken het kijken (zoals altijd) en het tijdig zien en zoeken naar voldoende ruimte.

Heel veel succes.

Heb jij nog tips of vragen? Reageer dan gerust hieronder in de reacties.