Stel je rijdt een weg in en je komt erachter dat je de verkeerde kant op gaat. Dan kun je uit twee opties kiezen. Doorrijden en hopen dat je ooit weer de goede kant op kunt gaan, of je kunt er ook voor kiezen om de auto te keren.

Dat keren kun je in principe op drie manieren doen:

Als je wilt keren door een halve draai te maken, dan heb je ruimte nodig. Veel ruimte.

In het geval van keren door een bocht achteruit te rijden heb je, heel verrassend, een bocht nodig.

We gaan er nu even vanuit dat je in een (krappe) straat staat waar ook geen bocht aanwezig is. De enige manier om dan te keren, is het keren door middel van (3x) steken.

Maar hoe pak je dat nou volgens het boekje aan?

Aanpak keren door middel van steken

Zoals bij elke bijzondere verrichting is veiligheid het belangrijkste. Tijdens je tussentijdse toets of rij-examen zal je examinator het belangrijker vinden dat je goed kijkt en juist reageert op andere weggebruikers, dan dat je deze verrichting technisch foutloos uitvoert.

Dus onthoud, safety first.

Mag je hier wel keren?

Voordat je wilt gaan keren, is het belangrijk om te kijken of je wel mag keren in de straat.

Kijk dus goed naar verkeersborden om te zien of het geen weg is met eenrichtingsverkeer. Daarnaast moet je ook weten of in de straat geen parkeer/stilstaan verbod geldt.

Ondanks dat je voor het keren door middel van steken niet zoveel ruimte nodig hebt, dient de straat wel minimaal 1,5x je autolengte te zijn. Anders red je het niet in 3 keer steken.

Kies een handige plaats

Niet elke straat bestaat alleen maar uit een wegdek en een stoeprand. Je krijgt ook te maken met bomen, struiken, lantaarnpalen, in- en uitritten, geparkeerde voertuigen etc. etc.

Als je geen last wilt hebben van obstakels tijdens het keren, zorg dan dat deze zich altijd ter hoogte van de middenstijl van de auto bevinden.

Rode pijl geeft de middenstijl aan (foto sanderheuvelman.nl)

Stap 1

Kies een plek uit om te keren en laat de weggebruikers om je heen zien wat je van plan bent.

Ga eerst kijken; binnenspiegel, naar voren, rechter buitenspiegel en over rechter schouder. Zet vervolgens de richtingaanwijzer aan naar rechts.

Zet de auto zo dicht mogelijk bij de stoeprand. Je hebt namelijk elke centimeter nodig!

Keren door middel van steken

Stap 2

Kijk voor je gaat beginnen goed om je heen, dus voor je en in alle spiegels en dode hoeken. Als het vrij is (bijzondere verrichting, dus al het verkeer moet je voor laten gaan) rol je rustig met slippende koppeling naar voren.

Vervolgens gooi je zo snel mogelijk het stuur om, in dit geval naar links. Blijf vervolgens goed om je heen kijken en houd je de snelheid kruipend.

Op het moment dat je bijna de stoeprand raakt, gooi je het stuur snel naar rechts. Op deze manier staan de voorbanden alvast goed voor de tweede steek. Je mag trouwens zachtjes de stoeprand raken. Dit was steek één.

Keren door middel van steken

Stap 3

Nu je stil staat is het tijd voor steek twee. Voor je naar achter gaat rollen kijk je eerst weer goed om je heen, dus voor je en in alle spiegels en dode hoeken.

Als het vrij is zet je de auto in z’n achteruitversnelling en laat je hem rustig kruipen naar achteren. De wielen laat je volledig ingestuurd staan naar rechts.

Dan vlak voor je de stoeprand raakt, gooi je het stuur volledig om naar links. Op deze manier staan de voorbanden alvast goed voor de derde steek. Je mag weer zacht de stoeprand raken met je achterbanden.

Keren door middel van steken

Stap 4

Nu je stil staat voor de laatste steek kijk je voor je gaat rijden eerst goed links en rechts.

Als het vrij is zet je de auto in z’n eerste versnelling en laat je hem rustig naar voren kruipen. De wielen laat je volledig ingestuurd staan naar links.

Altijd een spannend moment om te zien of je het gaat halen, maar als het lukt en je de auto weer parallel aan de stoeprand hebt staan doe je een nacontrole in je binnen- en buitenspiegels. Dit om zeker te weten dat je niet nog even wordt ingehaald.

Keren door middel van steken

En vervolgens vervolg je je weg.

Nog even kort in stappen samengevat:

  • Kijk of je mag keren
  • Kies een handige plaats, zodat geen last hebt van obstakels
  • Kijken, richtingaanwijzer aan en auto zo dicht mogelijk langs stoeprand zetten
  • Kijken, rollen met slippende koppeling en stuur snel naar links sturen. Vlak voor het raken van de stoeprand stuur volledig naar rechts
  • Kijken, achteruitversnelling, rollen met slippende koppeling en vlak voor raken stoeprand stuur volledig naar links.
  • Kijken, in eerste versnelling, rollen met slippende koppeling en je nacontrole

Ik hoop natuurlijk dat je hier weer een hoop aan hebt gehad.

Heb jij nog tips voor het keren door middel van steken? Laat het hieronder in de reacties weten.