Bij veel leerling autobestuurders breekt het zweet uit als het om het auto theorie-examen gaat. En dat is best terecht, want het is er allemaal niet makkelijker op geworden.

Het valt me op dat er vaak negatief wordt gedaan over het hele auto theorie gebeuren. Dat het zo moeilijk is geworden, dat het belachelijk is dat je voor alle onderdelen een voldoende moet halen, dat het zoveel geld kost etc.

Oké, met dat laatste punt ben ik het best wel eens. Zeker als je je theorie-examen niet in één keer haalt, dan wordt het een dure onderneming. Maar met de andere twee punten ben ik het wat minder eens.

Waarom?

Het verkeer in Nederland wordt nog steeds drukker en drukker en daardoor ook complexer. Daarom is juist zo belangrijk dat je de theorie goed begrijpt en kan toepassen in de praktijk.

Het is eigenlijk heel simpel, als je de theorie niet kent zul ook niet slagen voor de praktijk.

Wat is het slagingspercentage van de theorie?

Zoals ik in het begin al zei is het theorie-examen er zeker niet gemakkelijker op geworden. En dat is te zien in de cijfers.

Ruim de helft van de deelnemers (56%) die voor de eerste keer een examen doen zakt de eerste keer.

Maar hoe komt dat nou eigenlijk?

Om even te beginnen met wat ik meemaak in de lesauto, valt het me vaak op dat er veel te makkelijk over het examen wordt gedacht.

Even binnen een paar uur het theorieboek doorlezen, paar video’s kijken op Youtube en dan moet het wel lukken.

Voor een klein deel van de leerlingen, die goed kunnen leren en de stof snel snappen, zal dat ongetwijfeld wel genoeg zijn. Maar voor het overgrote deel is dit echt te weinig voorbereiding.

Zeker nu het theorie-examen sinds afgelopen jaar weer veranderd is en het weer een stuk lastiger is geworden.

Het Theorie-examen van nu

Maar wat is er nou eigenlijk veranderd in het theorie-examen?

Sinds november 2019 bestaat het theorie-examen uit de volgende 3 onderdelen:

  • Gevaarherkenning
  • Kennis
  • Inzicht

Als je wilt slagen zul je voor alle drie de onderdelen een voldoende moeten halen. Dus ook al doe je twee onderdelen foutloos en maak je in een ander onderdeel een fout teveel, dan is het zuur maar dan ben je gezakt.

Gevaarherkenning

Wat doe je als je dit ziet?

Het onderdeel gevaarherkenning is al jaren onderdeel van het examen. Dit onderdeel bestaat uit 25 vragen waarvan je er minimaal 13 goed moet hebben.

De vragen bestaan uit foto’s waarop je bepaalde verkeerssituaties ziet. Aan jou dan om te beslissen of je remt, je gas loslaat of niets doet. En dat moet je binnen 8 seconden kunnen beslissen.

Kennis

Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen waarvan je er maximaal 2 fout mag hebben.

Maar welke kennisvragen kun je dan verwachten?

Vragen als; ‘wat is de minimale profieldiepte van een autoband?’ of ‘Wat is de maximale alcohol promillage die je in je bloed mag hebben als je wilt autorijden?’.

Auto theorie examen
Wat doe je als je dit bord nadert?

Inzicht

Dit onderdeel bestaat uit 28 vragen waarvan je er (maar) maximaal 3 fout van mag hebben.

Voorheen werden kennis & inzicht in één onderdeel gestopt, maar nu zijn dat dus losse onderdelen geworden.

Wat voor vragen over inzicht kun je dan verwachten?

Denk aan vragen waar je een bepaalde verkeerssituatie ziet, waarop bijvoorbeeld gevraagd wordt:

  • Wat doe je in deze situatie?
  • Waar houd je rekening mee?

Turbo Theorie Cursus

Ik kan me voorstellen dat het theorie-examen van nu best wel heftig klinkt. Misschien motiveert het ook niet echt om uren lang te blokken in theorieboek.

Iets wat de laatste jaren steeds populairder wordt is de ééndaagse theoriecursus met daarna gelijk je examen.

De reden dat dit steeds populairder wordt heeft te maken met snelheid. Klinkt ideaal, in één dag je auto theorie halen. Maar is dit nou wel zo ideaal?

Begrijp goed dat deze cursus volledig is gericht op het CBR-examen. Dat is logisch, want het doel van de cursus is om je dezelfde dag nog te laten slagen. In de regel is het dat het slagingspercentage van de deelnemers behoorlijk hoog ligt.

Je krijgt een halve dag de complete theorie erin gestampt, zodat je ‘klaar’ bent voor het examen. Zonder dat je daarvoor ook maar een theorieboek voor open hebt moeten slaan.

En daar gaat het eigenlijk fout.

Omdat deze cursus alleen volledig gericht is op het slagen voor je examen, leer je er uiteindelijk maar weinig van. Ik krijg regelmatig leerlingen die zo’n cursus hebben gedaan, geslaagd zijn voor hun theorie, maar tijdens de rijlessen vaak bijvoorbeeld geen idee hebben wat de voorrangsregels zijn of wat bepaalde borden betekenen.

Dan is het leuk dat je je theorie binnen hebt, maar vergroot het je kans om te slagen voor praktijkexamen?

Nee, absoluut niet.

Als je de theorie niet kent, dan zul je in de praktijk niet slagen zo simpel is het.

En het gaat er om dat je het in je praktijkexamen gaat laten zien. Je wilt uiteindelijk je rijbewijs hebben toch?

Mijn advies; als je dan toch zo’n cursus wilt doen, doe het dan als een soort laatste redmiddel. Probeer eerst serieus de theorie te leren, want het is echt onmisbaar.

Hoe kun je je slagingskans vergroten?

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk slagen voor je autotheorie. En dan nog het liefste in één keer als dat zou kunnen, maar er ook daadwerkelijk iets van leren, zodat je die theorie ook daadwerkelijk kan toepassen in de praktijk.

De eerste, en makkelijkste, tip die ik je geef is:

  • Onderschat het examen niet. Benader het serieus, denk er zeker niet te makkelijk over en ga veel oefenen.

Tip twee:

  • Schaf sowieso een theorieboek aan. Het is heel verleidelijk om te denken dat je het wel red door wat video’s te kijken op Youtube of wat gratis oefenexamens te maken, maar neem dat risico niet. Het theorieboek bevat namelijk alle stof voor een goede basiskennis.

Tip drie:

  • Ga naast het studeren uit je theorieboek vooral ook video’s kijken op Youtube. Tegenwoordig staat het daar namelijk helemaal vol met video’s met handige tips over het examen en waar je rekening mee moet houden.

Top Tip: Ga theorie-examens oefenen

Na al dat leren en bekijken van de video’s wil je natuurlijk weten hoe je ervoor staat.

Dè manier om dat uit te vinden is om theorie-examens te oefenen.

Via Google kun je veel aanbieders vinden van gratis oefenexamens. Toch moet je die gratis oefenexamens oppassen.

Vaak worden deze namelijk niet ge-update en zijn de vraagstelling al compleet achterhaald, waardoor je een verkeerd beeld krijgt van hoe je er voor staat.

Een veel betere keuze is het dan om voor een bescheiden bedrag examens te oefenen die helemaal up-to-date zijn en dus voldoen aan de CBR examens van nu.

Voorbeeld oefenvraag theorie-examen Theorie.nl

Nu snap ik best dat je geen zin hebt om nog meer geld uit te geven aangezien je theorieboek en examen geld al geld kosten, maar als dat je helpt om in één keer te slagen dan ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.

Zeker omdat het theorie-examen weer een stuk moeilijker is geworden, is dat helemaal geen slechte investering. En als je het helpt om zo snel mogelijk je theorie te halen, dan is dat alleen maar mooi mee genomen toch?

Heb jij nog goeie tips om sneller te slagen voor je theorie-examen? Laat het hieronder in de reacties weten.