Veiligheid is het allerbelangrijkste als het om het autorijden gaat. Of eigenlijk zou ik moeten zeggen: als het om het deelnemen aan het verkeer gaat. Als het om veiligheid gaat is het enorm belangrijk te weten of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt.
Maar waarom is dat nou zo belangrijk om te weten?
Ten eerste moet je weten wat de toegestane maximumsnelheid is. Het wordt namelijk geen veilige situatie als je binnen de bebouwde kom te hard rijdt en buiten de bebouwde kom te langzaam.
Zoals je waarschijnlijk wel weet (of nog niet ;-)) is de leidende maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 50 km/u. De leidende maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is 80 km/u. Als de maximumsnelheid anders is wordt dit aangegeven met verkeersborden.
Ten tweede is het ook belangrijk te weten waar je je auto mag parkeren. Een vraag die ontzettend vaak terug komt in je theorie examen is of je met je auto ergens mag parkeren ja of nee. Onthoud goed dat je buiten de bebouwde kom niet op de rijbaan mag parkeren.
Maar hoe kom je nou te weten of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt? Na het lezen van dit bericht weet je het precies.
- Wanneer rijd ik binnen de bebouwde kom?
- Plaatsnaamborden binnen de bebouwde kom
- Voorrangsborden bij kruispunten binnen de bebouwde kom
- 30km zones
- Belijning op het wegdek binnen de bebouwde kom
- Wanneer rijd ik buiten de bebouwde kom?
- Plaatsnaamborden buiten de bebouwde kom
- Voorrangsborden bij kruispunten buiten de bebouwde kom
Wanneer rijd ik binnen de bebouwde kom?
Ik vraag vaak op willekeurige momenten aan m’n leerlingen of we nu binnen of buiten de bebouwde kom rijden. Je hebt natuurlijk 50% kans dat je goed gokt als je geen idee hebt, maar hoe weet je het dan zeker?
In het geval van het rijden binnen de bebouwde kom krijg ik dan vaak het volgende antwoord: ‘Omdat we tussen huizen en gebouwen door rijden.’ Op zich is dat niet helemaal fout, maar ook buiten de bebouwde kom kun je tussen huizen en gebouwen door rijden.
Maar hoe weet je het dan wel 100% zeker? Daar kom je hieronder achter.

Klik hier en ontdek 'De Ultieme Rijexamen Gids'
Plaatsnaamborden binnen de bebouwde kom
EƩn van de makkelijkste herkenningspunten zijn plaatsnaamborden. Op het moment dat je een plaatsnaambord voorbij rijdt zoals deze hieronder, dan rijd je de bebouwde kom binnen:

We wonen natuurlijk niet allemaal in Venhuizen, maar dit geldt natuurlijk voor elke andere dorp/stad in Nederland š
Voorrangsborden bij kruispunten binnen de bebouwde kom
Mocht je nou geen plaatsnaambord hebben gezien, dan is er gelukkig nog een manier om te ontdekken waar je nou eigenlijk rijdt.
Dit kun je namelijk ontdekken als je zelf op een voorrangsweg rijdt. Let dan eens goed op of je borden kunt zien, bij kruispunten, die aangeven of je op een voorrangsweg weg zit. Als je niet weet hoe dat bord eruit ziet, dan help ik je even:

Als je dit bord ziet staan voor het kruispunt, dan weet je dat je binnen de bebouwde kom rijdt. Het waarom dit zo is, bespreek ik iets verderop.

30 km zones
Een ander herkenningspunt zijn de 30 km zones.
Deze kom je alleen tegen binnen de bebouwde kom. Dus als je deze zone tegenkomt of inrijdt is het nu duidelijk voor je waar je bent.
Belijning op het wegdek binnen de bebouwde kom
Een wat minder op het oog direct herkenbaar punt is de belijning op het wegdek. Binnen de bebouwde kom kun je dat op de volgende manier herkennen:
- De belijning op het wegdek heeft de volgende verhouding: 1 meter belijning en 3 meter tussenruimte.
- Bij kruispunten is het 1 meter belijning en 1 meter tussenruimte.

Buiten de bebouwde is de belijning op het wegdek weer net even anders.
- Op de rechte wegdelen vind je 3 meter belijning en 9 meter tussenruimte
- In de bochten is het dan weer net omgekeerd. 9 meter belijning en 3 meter tussenruimte
Wanneer rijd ik buiten de bebouwde kom
Zoals je hierboven hebt kunnen zien zijn er genoeg herkenningspunten te ontdekken of je binnen de bebouwde kom zit. Gelukkig zijn er ook punten aanwezig waar je op kunt zien of je er juist buiten zit.
De belijning op het wegdek ga ik hieronder niet meer behandelen, want die je heb je hierboven al kunnen lezen. š
Plaatsnaamborden buiten de bebouwde kom
Ook dit is, net zoals je de bebouwde kom binnen rijdt, het makkelijkste herkenningspunt. Het enige verschil is, dat er nu een dikke rode streep door de naamplaats staat:

Voorrangsborden bij kruispunten buiten de bebouwde kom
Om zeker te weten of je buiten de bebouwde kom rijdt, is het hierbij ook weer super handig om naar kruispunten te kijken. Of in ieder geval de voorrangsborden bij kruispunten.
Want waar deze binnen de bebouwde kom voor het kruispunt staan, staan ze buiten de bebouwde kom na het kruispunt.

De reden waarom dit is, is het volgende. Buiten de bebouwde kom mag je niet op de rijbaan parkeren. Het is dus belangrijk om te weten of je na een kruispunt op een voorrangsweg rijdt.
Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is. Heb je nog opmerkingen of vragen? Zet ze dan hieronder neer in de reacties.
Bonustip:
Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?
Reacties