Invoegen en uitvoegen op de snelweg. Voor de één het makkelijkste onderdeel van de hele rijopleiding, maar voor de ander juist het moeilijkste.

Een hoge snelheid, drukte en vrachtauto’s worden vaak als lastig gezien. Maar ook het invoegen op de snelweg vinden een hoop mensen spannend. Zelfs mensen met een rijbewijs hebben hier vaak genoeg moeite mee.

Best een goed idee om het dan eens te hebben over invoegen en uitvoegen op de snelweg. Want hoe pak je dit nou op de juiste (en meest veilige manier) aan?

Invoegen op de snelweg

Laten we dan maar eerst met het meest lastige onderdeel beginnen, het invoegen. Wat belangrijk is om te weten, is dat invoegen (en uitvoegen ook) een bijzondere verrichting is.

Dat wil dus zeggen dat je al het overige verkeer voor moet laten gaan. Om het een beetje lomp te zeggen: Als je wilt in- of uitvoegen dan is het jouw probleem om dat veilig op te lossen.

Gelukkig maken de meeste automobilisten, als dat mogelijk is, ruimte voor je om in te voegen. Maar dat is slechts een gunst en geen verplichting. Jij mag als invoegend (of uitvoegend) automobilist dus niet de ander dwingen om ruimte voor je te maken.

Vrachtauto’s zullen bijna nooit ruimte voor je maken om in of uit te voegen, dus dan moet je echt zelf de oplossing zien te vinden. Nu dat duidelijk is gaan we stap voor stap invoegen.

1. Kijken

Vaak heb je op de toerit richting de invoegstrook de kans om te kijken hoe de situatie op de snelweg is. Het is enorm handig om te weten hoe druk of hoe rustig het is. Rijdt er veel vrachtverkeer? Of misschien staat er wel een file? Op die manier kun je op tijd inschatten wat je gaat tegenkomen en je rijgedrag afstemmen.

Als er bijvoorbeeld een file staat dan heeft het natuurlijk weinig zin om vol het gaspedaal in te trappen, zodat je de juiste snelheid hebt om in te voegen.

Kijk dus zo snel mogelijk hoe de situatie is op de snelweg.

2. Snelheid maken

Het woord zegt het al; SNELweg. Het is dus zaak dat je voldoende snelheid gaat maken voor je straks in gaat voegen op de snelweg. En nogmaals, dit is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie. Je zult tijdens je rijlessen ook merken dat je telkens weer met een andere situatie te maken krijgt tijdens het invoegen.

Maar voor nu gaan we even uit van een vrij normale situatie op de snelweg. Op onderstaande afbeelding zie je zo’n situatie. De maximumsnelheid op de snelweg is 100 km/u, dus al het verkeer wat je op de afbeelding ziet, rijdt dat ook minimaal.

Invoegen snelweg

De lengte van een invoegstrook is normaal gesproken 200 meter lang, dus ruimte genoeg om op snelheid te komen. Probeer ook zeker dicht in de buurt van de 100 km/u te komen tijdens het invoegen, want dan rijd je gelijk lekker mee het verkeer en vorm je geen obstakel voor achteropkomend verkeer.

3. Gebruik je spiegels

Nu je op de invoegstrook rijdt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te bepalen waar je wilt invoegen. Dat betekent dat je goed (ver) vooruit moet kijken, maar ook moet weten wat er naast je en achter je gebeurt.

Kijk goed naar voren, maar ook regelmatig in je binnen- en linker buitenspiegel om zo de situatie goed te overzien en je plaats te bepalen waar je wilt invoegen. Op die manier kun je ook beter je snelheid bepalen.

Invoegen op de snelweg

In deze situatie is het de meest veilige en makkelijke oplossing om in te voegen tussen de 2 auto’s. Pas dus goed je snelheid aan om genoeg ruimte te creëren om veilig in te voegen.

Hoe eerder je weet waar je wilt invoegen hoe makkelijker het wordt. Zorg dat je snel je plannetje klaar hebt!

4. Invoegen op de snelweg

Nu je je plaats om in te voegen hebt bepaald, moet je de volgende handelingen uitvoeren:

  • Kijk in je binnenspiegel
  • Kijk in je linker buitenspiegel
  • Kijk in je linker dode hoek (niet achterom kijken, want dat is levensgevaarlijk!)
  • Zet je richtingaanwijzer aan naar links

Als er ruimte genoeg is kun je veilig invoegen.

Handig om te weten: zodra je de voorbumper van de auto naast je in de binnenspiegel ziet, dan heb je genoeg ruimte om in te voegen.

Kijk alleen in je dode hoek als je daadwerkelijk wilt gaan invoegen. Te vaak in je dode hoek kijken is gevaarlijk, omdat je dan niet ziet wat er voor je gebeurt.

Je mag op de invoegstrook inhalen, dus als je even gas moet geven om zo een betere invoegoptie te krijgen, dan moet je dat zeker niet laten.

Maar wat als ik niet voor het einde van de invoegstrook kan invoegen?

Het kan je altijd een keer overkomen dat je geen mogelijkheid ziet om in te voegen. Vaak komt dit doordat je te laat bent begonnen met kijken naar een optie om in te voegen.

Als de invoegstrook ophoudt, dan gaat deze meestal gelijk over in de vluchtstrook. Die zou je dan kunnen gebruiken als noodoplossing, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is echter wel beter om de vluchtstrook op te rijden, dan koste wat het kost de snelweg op te willen rijden met alle gevolgen van dien.

Het is niet altijd zo dat er gelijk een vluchtstrook na een invoegstrook komt. In dat geval is er nog maar één optie over en dat is remmen, anders lig je in de vangrail. En dan is het wachten op een optie om de snelweg op te rijden. Het lijkt me duidelijk dat je deze situatie ten allen tijde moet voorkomen.

Uitvoegen op de snelweg

Uitvoegen op de snelweg is voor de meesten een wat minder groot probleem. Belangrijk hierbij is echter, net als bij het invoegen, de voorbereiding. En die voorbereiding begint al 1200 meter voordat je gaat uitvoegen.

Op 1200 meter is het namelijk al handig om te weten dat je binnenkort moet gaan uitvoegen. Zorg vervolgens dat je op circa 600 meter vanaf de uitvoegstrook al op de rechterrijstrook zit. Dit voorkomt dat je op het laatste moment nog (onveilige) handelingen uit moet voeren om uit te voegen.

Uitvoegstrook

Op 300 meter vanaf de uitvoegstrook doe je het volgende:

  • Kijk in binnenspiegel
  • Kijk in rechter buitenspiegel
  • Kijk in rechter dode hoek
  • Zet je richtingaanwijzer aan naar rechts

Vervolgens rij je, zodra de blokmarkering begint, de uitvoegstrook op. De reden waarom je dit zo snel mogelijk moet doen, is omdat je op deze manier voorkomt dat er een bestuurder achter je eerder uitvoegt dan en de kans bestaat dat jij geen ruimte meer hebt om uit te voegen.

Zo ben je mooi op tijd met uitvoegen en zal je geen last hebben van de auto achter je die wilt uitvoegen.

Omdat je te laat begint met uitvoegen, rijdt de auto achter je je snel voorbij, waardoor jij niet meer op een veilige manier kan uitvoegen.

Zet daarna je richtingaanwijzer uit bij het bord ‘UIT’. Dat is altijd het makkelijkste om te onthouden.

Nog meer belangrijke punten bij het uitvoegen zijn:

  • Voorkom dat je te dicht op je voorganger gaat uitvoegen
  • Zorg dat je de snelheid goed regelt. Voorkom dat je teveel snelheid vermindert op de doorgaande rijbaan, tenzij de situatie zo is dat het niet anders kan (denk aan een file op de uitvoegstrook)
  • Je mag niet via de vluchtstrook de uitvoegstrook op rijden.

Ik hoop dat dit je helpt bij het in- en uitvoegen op de snelweg. Het is lastig om elke situatie die je tijdens het invoegen of uitvoegen kan tegenkomen te beschrijven. Dan zou dit artikel uit meer dan 10.000 woorden gaan bestaan en dat zal ik je besparen. 😉

Heb jij wel eens lastige situaties meegemaakt tijdens het in- of uitvoegen op de snelweg? Of wil je meer info hier over hebben?

Laat het hieronder weten in de reacties.

Wil jij helpen deze website in de lucht te houden?

Doneer dan nu via Tikkie via deze link:

Nu doneren via Tikkie

Of scan onderstaande QR-code:

Doneren kan al vanaf 1 eurocent. Namens mij alvast hartstikke bedankt!