Stel je eens voor dat je op een weg rijdt waar geen verkeersregels gelden. En waar ook geen verkeersborden, verkeerstekens of verkeerslichten zijn. Hoe zou jij rond gaan rijden? En belangrijker waarom zou je het op die manier gaan doen?

Het klinkt een beetje raar misschien, ergens rondrijden waar geen verkeersregels gelden, maar het zou een perfecte oefening zijn om je verkeersinzicht te testen. Het hebben van verkeersinzicht is onmisbaar als je wilt slagen voor je rijexamen. Maar wat is verkeerszicht eigenlijk?

Wat is verkeersinzicht?

De makkelijkste uitleg van verkeersinzicht is dit; het vermogen hebben te handelen in situaties die niet geregeld zijn door verkeersregels, -tekens, -lichten en aanwijzingen.

Dus als jij bijvoorbeeld op een voorrangsweg rijdt, dan weet je dat je voorrang hebt op bestuurders van links en rechts. Dat is geen verkeersinzicht, maar het kennen en opvolgen van de verkeersregels.

Maar wat als jij op een voorrangsweg rijdt en je ziet een auto met hoge snelheid van rechts naderen. Wat zie je? Wat verwacht je? Pak je je voorrang of kies je voor een andere (veiligere) oplossing? Dat is verkeersinzicht.

Rijden op een manier waarbij je telkens onverwachte situaties al van tevoren gaat verwachten.

Welke situaties zijn er nog meer?

Het bovenstaande voorbeeld is er één, maar je zult begrijpen dat er ontelbare andere situaties zijn waarbij verkeersinzicht goed van pas gaat komen. Ik geef je hieronder nog een paar voorbeelden:

  • Je rijdt een 30km/u zone in, maar je ziet dat de straat krap is vanwege geparkeerde auto’s aan beide zijden van de weg. Je gaat je snelheid matigen, om in geval van bijvoorbeeld een overstekend kind of openslaande portier op tijd te kunnen stoppen.
  • ’s Avonds na 19.00 uur op de snelweg (130km/u) en plotseling begint het enorm hard te regenen. Je besluit je snelheid te matigen en meer afstand te nemen van je voorganger(s) om op tijd te kunnen handelen indien dat nodig mocht zijn.
  • Op een wegversmalling af waar jij eigenlijk als eerste in mag rijden in het geval er een tegenligger aankomt, maar je ziet dat zwaar beladen voertuig ook de wegversmalling nadert. Je besluit dit voertuig voor te laten gaan, omdat deze moeilijk op het laatste moment kan afremmen.
  • Je rijdt achter een fietser en kijkend naar de lichaamstaal van de fietser (veel achterom kijken) zie je dat deze iets van plan is. Je besluit er even achter te blijven om te kijken wat de fietser gaat doen.

Dit is slechts een kleine greep uit voorbeelden, maar zoals ik al zei zijn er ontelbaar meer situaties. Maar hoe zorg je er nou voor dat je altijd goed voorbereid bent op deze situaties? Kortom, hoe kun je jezelf meer verkeersinzicht aanleren?

Hoe krijg je meer verkeersinzicht?

Het krijgen van verkeersinzicht klinkt makkelijker dan het is. Het is één van de moeilijkste dingen om jezelf aan te leren. Verkeersinzicht is namelijk iets wat ook al in jezelf moet zitten. Je kunt het trainen, maar als het er niet bij jezelf inzit dan kan het een best een lastig verhaal gaan worden. Maar ik ga je natuurlijk wel even op weg helpen om jezelf een zo goed mogelijk verkeersinzicht aan te leren.

Tip 1: Kijk zo ver mogelijk vooruit

Door zo ver mogelijk vooruit te kijken, geef je jezelf de tijd om een situatie in te schatten. Wat je wordt aangeleerd is om minstens 200 meter vooruit te kijken.

Maar alleen vooruit kijken is niet genoeg. Kijk ook zo breed mogelijk, zeker als je in de verte een zebrapad aan ziet komen.

Door zo ver èn zo breed mogelijk te kijken, creëer je tijd voor jezelf om goed waar te nemen en die informatie te verwerken. En op die manier kun je anticiperen en uiteindelijk een veilige oplossing bedenken.

-Wordt nog aan gewerkt-

Tip 2: Verwacht altijd het onverwachte

Tip 3: Kies altijd voor veiligheid

Tip 4: Maak gerust fouten