In het autorijden zijn twee onderdelen mega belangrijk.
Dit zijn veiligheid en doorstroming. Niet geheel toevallig dat deze twee onderdelen het belangrijkste zijn op je rijexamen.
Inhalen en voorbijgaan is nou typisch iets waarbij veiligheid en doorstroming goed samen moeten komen.
Want de bedoeling is dat je dit zo vlot mogelijk uitvoert, maar ook dat je het veilig doet.
Inhalen en voorbijgaan zijn ook één van de leukste dingen om te doen in een auto. Want zeg nou zelf, er is is toch niets leukers om in een lesauto een andere automobilist in te halen? 😉
Het mag leuk zijn, maar het is belangrijk om te weten waar en wanneer dat mag. Inhalen en voorbijgaan zijn namelijk bijzondere manoeuvres waarbij gemakkelijk hinder of een onveilige situatie ontstaat als je dit niet goed uitvoert.
- Waar mag je inhalen?
- Wanneer mag je niet inhalen?
- Vlak voor een gevaarlijke bocht
- Vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats (VOP)
- Niet voor of op een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt
- Doorgetrokken streep
- Als verkeersborden dat aangeven
- Op een helling vlakbij de top
- Als je zelf wordt ingehaald
- Hoe kun je veilig inhalen of voorbijgaan?
- Wat kan er fout gaan bij het inhalen of voorbijgaan?
Waar mag je inhalen?

Om veilig te kunnen inhalen is het noodzakelijk om te weten welke verkeersregels er zijn met betrekking tot dit. Wat enorm belangrijk is om te weten, is dat inhalen ALTIJD LINKS gebeurd.
Nou ja, bijna altijd links, want er zijn een paar uitzonderingen waarbij je ook rechts mag inhalen:
- In een File
- Vlak voor of op een Rotonde
- Op een Uitvoegstrook
- Op een Invoegstrook
- Een Tram
De oplettende kijker spot het ezelsbruggetje 😉
Maar nog een uitzondering, die niet onderdeel is van dat ezelsbruggetje, is dat je een voertuig rechts voorbij mag gaan als deze links staat voorgesorteerd.
In alle andere situaties gebeurd het inhalen of voorbijgaan alleen links.
Wanneer mag je niet inhalen?

Maar er zijn ook genoeg situaties waarbij je niet mag inhalen. De reden waarom dat op bepaalde momenten en punten niet mag, is omdat het onveilige situaties op kan leveren.
Inhalen mag je niet doen:
- Vlak voor een gevaarlijke bocht
- Vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats
- Niet voor of op een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt
- Bij een doorgetrokken streep
- Als verkeersborden dat aangeven
- Op een helling vlakbij de top
- Als je zelf wordt ingehaald
Vlak voor een gevaarlijke bocht

Inhalen voor een gevaarlijke (onoverzichtelijke) bocht is natuurlijk niet handig.
Als je niet goed een bocht door kunt kijken, dan weet je dus ook niet of er tegenliggers aankomen. Indien er twee (of meer) rijstroken zijn in jouw rijrichting, dan mag het weer wel.
Vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats (VOP)
Door voertuigen die voor je rijden is het soms lastig zien of er mensen willen oversteken op een zebrapad.
Hierdoor is in de wet vastgelegd dat je bestuurders niet vlak voor of op een VOP mag inhalen.
Onthoud het woord bestuurders goed, want dat betekent dat je ook geen fietsers mag inhalen vlak voor of op een VOP. Ook al kun je zien dat er niemand wil oversteken.
Je mag wel ruiters of geleiders van rij- trekdieren of vee inhalen.
Niet voor of op een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt
Het klinkt logisch, maar het gebeurt nog regelmatig dat er vlak voor of op een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt wordt ingehaald.
Het probleem hiervan is dat op het moment je op een onoverzichtelijk gelijkwaardig kruispunt gaat inhalen, en er komt een bestuurder van rechts, je deze voorrang moet verlenen.
En dat voorrang verlenen wordt een lastig verhaal op het moment dat je op de linker weghelft rijdt.
Of stel dat de fietser die je inhaalt opeens besluit om linksaf te slaan zonder zijn of haar vinger uit te steken.
Het behoeft geen uitleg dat dit levensgevaarlijke situaties kan opleveren.
Op ander soort kruispunten is het niet verboden in te halen, mits dit veilig kan! Dit is natuurlijk totaal afhankelijk van de situatie.
Doorgetrokken streep

Er is altijd een goede reden waarom er een doorgetrokken streep op het wegdek is aangebracht. Dit wil namelijk zeggen dat je op een weg(deel) rijdt waar inhalen te gevaarlijk is.
Dus ook al heb je langzaam rijdend verkeer voor je, dan mag je er alsnog niet voorbij, tenzij er een verkeersbord staat die zegt dat het wel mag. Vaak zie je op wegen waar veel trekkers rijden verkeersborden staan die zeggen dat je deze wel mag inhalen zoals hieronder:

Als verkeersborden dat aangeven
Eén van de redenen waarom je de auto theorie goed moet kennen, is omdat je goed moet weten wat verkeersborden betekenen. Als je niet weet wat een verkeersbord betekent, dan loop je het risico op het creëren van gevaarlijke situaties en/of boetes.
Op bepaalde wegen kom je verkeersborden tegen die aangeven dat je op die plek niet mag inhalen. Hieronder zie je twee verkeersborden:

Het verkeersbord hierboven zie je vaak langs wegen staan waar het te gevaarlijk is om in te halen.
Het bord betekent: Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen.
Laat je niet misleiden doordat je twee auto’s afgebeeld ziet staan, want dit geldt namelijk ook voor motorfietsen. Dit zijn ook motorvoertuigen.
Er is nog een verkeersbord die je ongetwijfeld wel eens gezien hebt:

Dit bord betekent dat het verboden is voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen. Autobussen mogen dit dan weer wel.
Op een helling vlakbij de top

Het gevaar hiervan kun je zien op de foto hierboven. Nabij de top van een helling kun je niet zien wat er zich aan de andere afspeelt. Je kunt dus niet zien of er verkeer vanaf de andere kant komt. Inhalen op deze plek is dus ten eerste niet handig en ten tweede verboden.
Als je zelf wordt ingehaald
Op het moment dat je ziet dat je wordt ingehaald door een andere bestuurder, dan mag je zelf niet gaan inhalen. Dat levert namelijk een (levens)gevaarlijke situatie op.
Hoe kun je veilig inhalen of voorbijgaan?
Nu je alles over het onderwerp weet, is het belangrijk om je mee te geven hoe je dat inhalen en voorbijgaan veilig kunt doen.
Ik geef je hieronder een stappenplan mee welke je kunt gebruiken.
- Kijk ver vooruit en denk aan de regels, ruimte, plaats en snelheid
- Kijk in je binnenspiegel, linker buitenspiegel en over je linker schouder
- Geef richting aan naar links (is niet altijd nodig bij voorbijgaan) en zorg dat je gas blijft geven
- Stuur geleidelijk naar links
- Zet je richtingaanwijzer uit als je op de rijstrook bent
- Zodra je de complete voorkant van het voertuig in je binnenspiegel ziet kun je weer terug
- Kijk eerst in je binnenspiegel, rechter buitenspiegel en over je rechter schouder
- Geef richting aan naar rechts
- Stuur geleidelijk weer naar de andere rijstrook
- Zet vervolgens je richtingaanwijzer weer uit
- Doe een nacontrole in al je spiegels
Wat kan er fout gaan bij het inhalen of voorbijgaan?

Inhalen en voorbijgaan zijn bijzondere manoeuvres. Dit betekent dat je het overige verkeer nooit mag hinderen. En juist hier gaat het vaak fout.
Ik geef je hieronder de 7 meest voorkomende foutgedragingen die je ten alle tijden moet voorkomen als het om inhalen of voorbijgaan gaat.
- Met te weinig snelheid de manoeuvre uitvoeren
- Niet goed spiegelen en over de schouder kijken voordat de actie wordt uitgevoerd
- Vergeten de richtingaanwijzer aan te zetten
- Te dicht langs een voertuig gaan tijdens het inhalen of voorbijgaan
- Te kort voor een ander voertuig weer terug gaan naar de andere rijstrook
- Niet goed de snelheid inschatten van een voertuig op de linkerrijstrook die je nadert, waardoor je deze blokkeert tijdens het inhalen
- Op plaatsen de actie uitvoeren waar het niet mag
Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is hoe je dit op een veilige manier kunt uitvoeren.
Heb je nog vragen over inhalen? Laat het hieronder weten in de reacties.
Bonustip:
Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?
1 Reactie
Mag je inhalen (al dan niet op je eigen weghelft) als er tegenliggers aankomen? bijvoorbeeld: mag ik (als fietser) een duo fietsers inhalen terwijl er in de andere richting een duo fietsers aan komen?