Je hebt ze in allerlei soorten en maten en ook nog eens van ontelbare merken. Autobanden zijn ongeveer de belangrijkste onderdelen aan de auto. Zonder banden kun je niet rijden, zo simpel is het.

Daarnaast is het belangrijk dat je veilig de weg op kunt, zonder dat het gevaarlijke situaties oplevert omdat je banden niet goed zijn. Een goede reden om op de hoogte te zijn hoe je banden er aan toe zijn.

Maar wat moet je nou weten over autobanden? En welke vragen kun je er over krijgen op je tussentijdse toets of rijexamen?

Hieronder ga ik neerzetten wat je precies allemaal moet weten over de autobanden.

Wat is de minimale profieldiepte die een autoband moet hebben?

Wat belangrijk is als je de autobanden checkt, is of de diepte van het profiel nog voldoende is.

Maar waarom is dat zo belangrijk?

Veel mensen denken dat het profiel zorgt voor meer grip, maar dat is deels waar.

Bij een droog wegdek zou je namelijk veel meer grip hebben als je autoband geen profiel zou hebben. Daarom gebruiken ze bij autoracen ook slicks bij droog weer.

Het gaat juist om natte, of in het geval van winterbanden, winterse omstandigheden.

Het profiel zorgt er namelijk voor dat het water op het wegdek wordt afgevoerd, waardoor je dus meer grip op het wegdek hebt.

Belangrijk dus dat je voldoende profiel in je autoband hebt.

Voor een zomerband is de minimale profieldiepte 1,6mm en voor een winterband is dit 4mm.

Maar hoe kun je dat controleren? Dit kun je aflezen aan de slijtage indicator die tussen het bandenprofiel zit. (zie afbeelding hieronder)

Op het moment dat je bandenprofiel op gelijke hoogte zit met de slijtage indicator, dan is het tijd om je banden te vervangen.

Profieldiepte autoband
De pijl geeft de slijtindicator aan. Zoals je ziet kan deze band nog wel even mee.

Wat is het verschil tussen een zomer- en winterband?

Deze vraag zal je niet snel krijgen, maar toch enorm handig om het verschil tussen een zomer- en winterband te weten.

Er zijn drie grote verschillen tussen beide banden:

  • Verschillend soort rubber
  • De profieldiepte
  • Het profielpatroon

Verschillend soort rubber

Het rubber van winterbanden is veel zachter dan dat van een zomerband. Dit is zachter, omdat de banden bij koud weer dan soepeler blijven. En hoe soepeler de band, hoe meer ze zich aan het wegdek vasthechten.

Omdat het rubber van een zomerband harder is, zal je bij lage temperaturen dus veel minde grip hebben.

De profieldiepte

Winterbanden hebben een dieper profiel dan zomerbanden. In geval van sneeuw, wordt dit profiel gevuld met sneeuw. En sneeuw op sneeuw geeft uitstekende grip. Raar idee he?

Het profielpatroon

Winterbanden hebben zogeheten lamellen in de profielblokken, zodat het water goed verspreid kan worden. De lamellen graven zich ook goed in de sneeuw of smeltende sneeuw waardoor je optimale grip hebt.

Waarom moet er een ventieldop op het ventiel zitten?

Ventieldop autoband

De afbeelding hierboven laat eigenlijk al zien waarom een ventieldop belangrijk is.

Het zorgt er voor dat er geen vuil in het ventiel terecht komt. Als dat er namelijk wel in zou komen, dan bestaat de kans dat het ventiel stuk gaat.

Hoe weet je of de autobanden goed op spanning zijn?

Het hebben van de juiste bandenspanning is enorm belangrijk.

Als je een goede bandenspanning hebt rijdt je namelijk veiliger en zuiniger. Daarnaast slijten je banden ook een stuk minder snel.

Maar hoe weet je of de autobanden goed op spanning zijn?

Je kunt het in ieder geval niet vanaf de buitenkant zien. Om het antwoord daar op te krijgen kun je naar een garage rijden of je rijdt naar benzinepomp waar vaak van die mooie apparaten staan om je banden op te pompen. Deze pompen laten namelijk de actuele bandenspanning zien.

Maar hoeveel lucht moet er dan in de autobanden?

Dit vind je vaak in de portieropening of tankdopklep. Daar zit vaak een sticker geplakt met de info die je nodig hebt. (zie onderstaande afbeelding)

Bandenspanning autobanden

Kun je dit nergens vinden? Dan kun je in het onderhoudsboekje kijken.

Heb je geen onderhoudsboekje? Dan kun je ook nog op de band zelf kijken of Google raadplegen. 😉

Wat wil je dat de autobanden niet hebben?

Beetje een gekke vraag misschien, maar er zijn dingen die je autoband absoluut niet moet hebben als je veilig de weg op wilt.

Dan heb ik het over beschadigingen en/of bijvoorbeeld spijkers of andere objecten die in de autoband zitten.

Belangrijk om te weten is dat de zijkant van de autoband (ook wel de wang genoemd) het zwakste deel is. Kijk dus altijd goed of je daar geen scheuren of beschadigingen ziet.

Wang van autobanden
De ‘wang’ van de autoband

Wat zijn de belangrijkste weetjes over autobanden?

Goed, alles wat je moet weten weet je vanaf nu ook.

Zorg er in ieder geval voor dat je het volgende weet:

  • Zomerbanden mogen een profieldiepte hebben van minimaal 1,6 millimeter
  • Winterbanden mogen een profieldiepte hebben van minimaal 4 millimeter
  • Banden mogen geen ernstige beschadigingen hebben zoals scheuren
  • De bandenspanning kun je controleren bij een garage of benzinepomp. De juiste bandenspanning kun je vinden in het onderhoudsboekje of bij de benzinepomp op een bord
  • De ventieldop zorgt ervoor dat er geen vuil in het ventiel kan komen, anders kan de band leeglopen
  • Als er een schroef of spijker in de band zit met je deze zo snel mogelijk laten verwijderen
  • Een groen ventieldop betekent dat er stikstof in de band zit. Deze kun je alleen laten bijvullen bij een garage

Onthoud goed dat je op je theorie examen ook vragen kunt krijgen over autobanden, dus vergeet dit zeker niet te leren.

Heb jij nog tips over vragen over autobanden? Laat het hieronder weten in de reacties.

Bonustip:

Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?

Gemiddeld aantal sterren
Geef hier jouw aantal sterren voor dit bericht
[Totaal: 1 Gemiddeld: 5]

Geplaatst in: