Waarom moet dat eigenlijk onder de motorkap kijken?
Dat is bijna altijd het eerste antwoord wat ik krijg als ik tegen een leerling zeg dat we even onder de motorkap gaan kijken.
De reden waarom dat moet, is omdat dit hoort bij de voorbereidings- en controlehandelingen voordat je de weg op gaat. En dat heeft alles te maken met, jawel daar is ie weer, veiligheid.
Dit ga je allemaal tegenkomen in dit bericht:
- Wat moet je weten onder de motorkap?
- Waar zit de koelvloeistof?
- Waar vind je de ruitenwisservloeistof?
- Hoe kun je de motorolie peilen en bijvullen?
- Waar zit de accu?
- Waar vind je de remvloeistof?
- Alles samengevat in een korte video
Wat moet je weten onder de motorkap?
Ik heb even een foto genomen bij mijn eigen lesauto (Volkswagen Polo) zodat je even een beeld hebt van hoe het er uitziet.
Let wel op, want bij elk merk auto ziet de motor er weer net even anders uit. Het enige wat wel hetzelfde is zijn de symbolen op de onderdelen die je op weg kunnen helpen.
Handig om te weten is, dat je niet een hele uitleg hoeft te geven hoe de motor in elkaar zit. Het gaat er om dat je weet welke vloeistoffen je (zelf) kunt bijvullen en wat daar de functie van is.
Je hoeft dus niet op een ligkarretje onder de auto te kijken. 😉

Op de foto hierboven zie je rood omcirkeld wat je moet weten. Probeer het eerst eens zonder verder te lezen, kijken hoe ver je komt!
Gedaan? Oké gaan we kijken hoeveel je er goed had.
Waar zit de koelvloeistof?

Het eerste onderdeel wat je moet kunnen aanwijzen is koelvloeistof. Koelvloeistof is nodig om ervoor te zorgen dat de motor niet oververhit raakt. Zorg dat het vloeistofpeil nooit onder MIN of boven MAX komt te staan. Gebruik ook een trechter om bij te vullen, zodat je voorkomt dat er koelvloeistof over motoronderdelen heen loopt.
Extra weetje: Draai de dop van het reservoir NOOIT los als de motor nog warm is. Het systeem staat namelijk onder druk en als je dan de dop los draait loop je het risico dat er vloeistof uitspuit en op je handen komt. Deze vloeistof is ongeveer 90 graden heet, wat brandwonden oplevert.
Waar vind je de ruitenwisservloeistof?

Stel je dit eens voor. Je hebt inmiddels je rijbewijs al en het is een mooie zomerdag. Je besluit een rondje te gaan rijden en tijdens de rit kom je op een weg terecht waar het stikt van de vliegende insecten.
Door de snelheid waarmee je rijdt worden deze insecten geplet op je voorraam met van die heerlijke resten insect en vlekken tot gevolg. Geen probleem, want je sproeit even met ruitenwisservloeistof en het is zo weg.
Je trekt (of duwt) aan de juiste hendel en…
Je ruitenwissers gaan heen en weer, maar er komt geen ruitenwisservloeistof uit. Ondertussen smeren je ruitenwissers alles op je voorraam nog even lekker uit, waardoor je bijna niets meer ziet.
Een levensgevaarlijke situatie, want je ziet niet meer waar je heen gaat en ook het verkeer kun je niet meer zien.
Dit is het belang van ruitenwisservloeistof. Goed om te weten, je mag dus niet gaan rijden als het reservoir met ruitenwisservloeistof leeg is.
Je hebt geen streepje met minimum of maximum. Als ie bijna leeg zie je dat vaak aan een lampje op je dashboard. Gebruik een trechter om bij te vullen, zodat je voorkomt dat er ruitenwisservloeistof over motoronderdelen heen loopt.
Hoe kun je de motorolie peilen en bijvullen?

Iets wat je zeker regelmatig moet doen is het olieniveau van de motor peilen.
De olie zorgt er namelijk voor dat de draaiende onderdelen in de motor gesmeerd blijven en zo niet te heet worden. Worden deze onderdelen niet gesmeerd door olie, dan smelt je motor.
Door de snelle bewegingen kan de temperatuur oplopen tot 2000(!) graden met een gesmolten motorblok als gevolg.
Wrijf maar eens hard in je handen zonder en met vaseline, dan snap je meteen wat ik bedoel.
Het peilen doe je met een peilstok. Het gele hendeltje hierboven is de peilstok.
Als je je olie gaat peilen moet de motor afgekoeld zijn. De olie moet namelijk eerst helemaal tot het laagste punt in de motor gezakt zijn om zo een goed beeld te hebben van het oliepeil.
Doe het vervolgens in deze stappen:
- Pak keukenpapier of een schone doek
- Haal de peilstok eruit en maak hem schoon
- Stop de peilstok weer helemaal terug en haal hem er weer uit
- Nu kun op de peilstok aflezen hoe het oliepeil is. Het oliepeil moet liggen tussen de twee gaatjes of balletjes.

Het bijvullen van motorolie doe je door de dop met het ‘olielamp’ symbool los te draaien.

Gebruik hiervoor ook weer een trechter, zodat je voorkomt dat er motorolie over motoronderdelen heen loopt.
Extra weetje: Een te laag oliepeil is niet goed in verband met het risico op onvoldoende smering, maar een te hoog oliepeil is ook niet goed. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor een aantal onderdelen in de auto.
Waar zit de accu?

Je moet ook kunnen aanwijzen waar de accu zit. De accu zorgt er voornamelijk voor dat je de auto kunt starten. Deze levert namelijk stroom aan de startmotor. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen door een dynamo.
Waar vind je de remvloeistof?

Het laatste wat je moet weten is de remvloeistof. Dit is nodig om een goed werkend remsysteem te hebben. Ik ga er niet verder op in, want dan wordt het een veel te technisch verhaal.
Hier heb je ook een MIN en MAX streepje op zitten. Als het niveau te laag wordt, ga dit dan niet zelf bijvullen, maar laat dit door een garage doen.
Als het niveau zakt heb je namelijk kans dat er een lek in de leiding zit. Daarom is het altijd verstandig dit na te laten kijken door een garage.
Alles samengevat in een korte video
Beelden zeg soms meer dan woorden, dus hierbij nog een korte video over wat je onder de motorkap moet weten.
Ik hoop dat je weer een stukje wijzer bent geworden. Nu weet je in ieder geval wat je te wachten staat als je onder de motorkap gaat kijken.
Bonustip:
Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?
Heel handig, dank je wel!