Waarom moet dat eigenlijk onder de motorkap kijken?

Dat is bijna altijd het eerste antwoord wat ik krijg als ik tegen een leerling zeg dat we even onder de motorkap gaan kijken.

De reden waarom dat moet, is omdat dit hoort bij de voorbereidings- en controlehandelingen voordat je de weg op gaat. En dat heeft alles te maken met, jawel daar is ie weer, veiligheid.

Stel je dit eens voor. Je hebt inmiddels je rijbewijs al en het is een mooie zomerdag. Je besluit een rondje te gaan rijden en tijdens de rit kom je op een weg terecht waar het stikt van de vliegende insecten.

Door de snelheid waarmee je rijdt worden deze insecten geplet op je voorraam met van die heerlijke resten insect en vlekken tot gevolg. Geen probleem, want je sproeit even met ruitenwisservloeistof en het is zo weg.

Je trekt (of duwt) aan de juiste hendel en…

Je ruitenwissers gaan heen en weer, maar er komt geen ruitenwisservloeistof uit. Ondertussen smeren je ruitenwissers alles op je voorraam nog even lekker uit, waardoor je bijna niets meer ziet.

Een levensgevaarlijke situatie, want je ziet niet meer waar je heen gaat en ook het verkeer kun je niet meer zien.

Had je nou maar even van tevoren je ruitenwisservloeistof bijgevuld. En nu?

Geen tankstation in de buurt. Auto maar langs de kant zetten?

Een vervelende situatie die je makkelijk had kunnen voorkomen als je van tevoren even gecheckt had of er nog genoeg in zat.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken, maar ik denk dat je het nu wel snapt.

Je ruitenwisservloeistof is één ding, maar wat moet je nog meer weten?

Wat moet je weten onder de motorkap?

Ik heb even een foto genomen bij mijn eigen lesauto (Volkswagen Polo) zodat je even een beeld hebt van hoe het er uitziet.

Let wel op, want bij elk merk auto ziet de motor er weer net even anders uit. Het enige wat wel hetzelfde is zijn de symbolen op de onderdelen die je op weg kunnen helpen.

Onder de motorkap
Onder de motorkap bij een Volkswagen Polo

Op de foto hierboven zie je rood omcirkeld wat je moet weten. Probeer het eerst eens zonder verder te lezen, kijken hoe ver je komt 😉

Gedaan? Oké gaan we kijken hoeveel je er goed had.

1. Koelvloeistof

Onder de motorkap - Koelvloeistof

Het eerste onderdeel wat je moet kunnen aanwijzen is koelvloeistof. Koelvloeistof is nodig om ervoor te zorgen dat de motor niet oververhit raakt. Zorg dat het vloeistofpeil nooit onder MIN of boven MAX komt te staan. Gebruik ook een trechter om bij te vullen, zodat je voorkomt dat er koelvloeistof over motoronderdelen heen loopt.

Extra weetje: Draai de dop van het reservoir NOOIT los als de motor nog warm is. Het systeem staat namelijk onder druk en als je dan de dop los draait loop je het risico dat er vloeistof uitspuit en op je handen komt. Deze vloeistof is ongeveer 90 graden heet, wat brandwonden oplevert.

2. Ruitenwisservloeistof

Onder de motorkap - Ruitenwisservloeistof

Het verhaal bovenaan laat het belang zien van ruitenwisservloeistof. Deze kun je hier dus bijvullen. Hier geen streepje met minimum of maximum. Als ie bijna leeg zie je dat vaak aan een lampje op je dashboard. Gebruik een trechter om bij te vullen, zodat je voorkomt dat er ruitenwisservloeistof over motoronderdelen heen loopt.

3. Motorolie peilen en bijvullen

Onder de motorkap - Oliepeil checken en bijvullen

Iets wat je zeker regelmatig moet doen is het olieniveau van de motor peilen. De olie zorgt er namelijk voor dat de draaiende onderdelen in de motor gesmeerd blijven en zo niet te heet worden. Worden deze onderdelen niet gesmeerd door olie, dan smelt je motor. Door de snelle bewegingen kan de temperatuur oplopen tot 2000(!) graden met een gesmolten motorblok als gevolg. Wrijf maar eens hard in je handen zonder en met vaseline, dan snap je meteen wat ik bedoel.

Het peilen doe je met een peilstok. Het gele hendeltje hierboven is de peilstok. Als je je olie gaat peilen moet de motor afgekoeld zijn. De olie moet namelijk eerst helemaal tot het laagste punt in de motor gezakt zijn om zo een goed beeld te hebben van het oliepeil. Doe het vervolgens in deze stappen:

  • Pak keukenpapier of een schone doek
  • Haal de peilstok eruit en maak hem schoon
  • Stop de peilstok weer helemaal terug en haal hem er weer uit
  • Nu kun op de peilstok aflezen hoe het oliepeil is. Het oliepeil moet liggen tussen de twee gaatjes of balletjes.
Oliepeil checken

Het bijvullen van motorolie doe je door de dop met het ‘olielamp’ symbool los te draaien.

Gebruik hiervoor ook weer een trechter, zodat je voorkomt dat er motorolie over motoronderdelen heen loopt.

Extra weetje: Een te laag oliepeil is niet goed in verband met het risico op onvoldoende smering, maar een te hoog oliepeil is ook niet goed. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor een aantal onderdelen in de auto.

4. Accu

Onder de motorkap - Accu

Je moet ook kunnen aanwijzen waar de accu zit. De accu zorgt er voornamelijk voor dat je de auto kunt starten. Deze levert namelijk stroom aan de startmotor. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen door een dynamo.

5. Remvloeistof

Remvloeistof

Het laatste wat je moet weten is de remvloeistof. Dit is nodig om een goed werkend remsysteem te hebben. Ik ga er niet verder op in, want dan wordt het een veel te technisch verhaal. Hier heb je ook een MIN en MAX streepje op zitten. Als het niveau te laag wordt, ga dit dan niet zelf bijvullen, maar laat dit door een garage doen.

Ik hoop dat je weer een stukje wijzer bent geworden. Nu weet je in ieder geval wat je te wachten staat als je onder de motorkap gaat kijken.

Heb je nog vragen? Laat het dan hieronder in de reacties weten.