Image by Freepik

Je moet perfect kunnen rijden. De auto mag je niet af laten slaan. Je mag niet boven de maximumsnelheid rijden. Anders ben je gelijk gezakt.

Zomaar wat beweringen die ik vaak in de lesauto hoor. Maar is het waar? Laat ik je gelijk maar geruststellen, je bent niet gezakt als je niet perfect rijdt. En ook niet als je de auto af laat slaan of iets boven de maximumsnelheid rijdt.

Dit zijn zaken die voor een examinator eigenlijk totaal niet interessant zijn. Wat vindt een examinator dan wel belangrijk?

Veiligheid.

Een lekker ruim begrip, maar waar het op neerkomt is dit. Je examinator stelt zichzelf na je examenrit de volgende vraag: Kan deze kandidaat veilig en zelfstandig de weg op? En dan is het antwoord een simpel ja of nee.

Bij een ja heb je dus voldoende gescoord op de punten waarop je wordt beoordeeld, bij een nee is dat dus niet het geval. Maar waar wordt je dan op beoordeeld?

Op welke punten beoordeeld je examinator?

Laten we eens kijken op naar welke onderdelen je examinator kijkt op je rijexamen. Dit zijn ze:

Wegrijden

Hierbij wordt vooral gekeken naar hoe je voertuigbeheersing is en je kijkgedrag. Wegrijden na een stop BUITEN het verkeer wordt gezien als bijzondere manoeuvre, bijvoorbeeld het wegrijden uit je parkeervak, dus hierbij wordt ook gekeken of je andere weggebruikers voor laat gaan.

Rechte en bochtige weggedeelten

Hier wordt gekeken naar je snelheid (bijvoorbeeld; hoe is je snelheid in een scherpe onoverzichtelijke bocht), je plaats op de weg, een veilige volgafstand houden, maar ook het reageren op verkeerstekens en verkeerslichten.

Gedrag nabij en op kruispunten

Hier wordt vooral gelet op je kijkgedrag, snelheid waarmee je kruispunten nadert, het voorrang verlenen of voor laten gaan, je plaats op de weg (voorsorteren) en de belangen van andere weggebruikers.

Invoegen en uitvoegen

Uiteraard wordt hier vooral gelet op kijkgedrag, het regelen van de snelheid en het juiste gebruik van het beschikbare weggedeelte.

Omdat je hier met een hogere snelheid te maken hebt, wordt het inschatten van de snelheid van andere voertuigen ook belangrijk. Het houden van voldoende volgafstand is daarin ook vanzelfsprekend.

Inhalen en zijdelings verplaatsen

Vooral het kijkgedrag, de snelheid waarmee je inhaalt en het houden van voldoende tussenruimte zijn hier belangrijke punten. Inhalen en zijdelings verplaatsen zijn bijzondere manoeuvres, welke dus vooral veilig moeten worden uitgevoerd.

Gedrag nabij en op bijzondere weggedeelten

Bijzondere weggedeelten zijn; in- uitrit, woonerf, overweg, voetgangersoversteekplaats, tram- bushalte en rotonde.

Hier zijn kijkgedrag, voorrang verlenen en voor laten gaan, je plaats op de weg en (naderings)snelheid de belangrijkste punten.

Bijzondere verrichtingen

Het sleutelwoord bij bijzondere verrichtingen is ook veiligheid. Een goeie voertuigbeheersing, kijkgedrag, maar ook plaats op de weg en vlotheid van uitvoering worden hierin meegenomen.

Het zelfreflectie formulier

Het zelfreflectie formulier van het CBR is iets wat na je examenrit (meestal) ook besproken wordt. Want hoe vind jij jezelf rijden? Wat voor cijfer geef jij zelf op de aangegeven onderdelen? En klopt dat ook met je examenrit?

Het is een mooi middel om jezelf eens een spiegel voor te houden. Hieronder zie je hoe dat formulier eruit ziet:

Als het goed is wordt dit tijdens je rijlessen dit ook al eens ingevuld. Zo niet heb het er dan gerust eens over met je rijinstructeur. De punten op dit formulier zijn namelijk ook de punten waar je op beoordeeld wordt tijdens je examen. Erg zinvol om dat eens in te vullen! Hier kun je het zelfreflectie formulier downloaden. (bron: CBR.nl)

De rijprocedure

Wil je echt precies weten wat er van je verwacht wordt tijdens het rijexamen? Dan is het een aanrader om de rijprocedure eens door te lezen. Hieraan staat precies beschreven wat het gewenste rijgedrag is voor bestuurders van een personenauto. Ook handig als je al een rijbewijs hebt!

Hier kun je de rijprocedure downloaden. (bron: CBR.nl)

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het hieronder weten in de reacties.

Geplaatst in: