Zakken voor een examen is nooit leuk.

Het liefste wil je, zeker in het geval van je rijexamen, in ƩƩn keer slagen. Zeker nu de wachttijden zo enorm lang zijn.

Om te slagen zal je wel aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. Beter gezegd, je zal tijdens je rijexamen moeten kunnen laten zien dat je veilig en zelfstandig de weg op kunt.

Je hebt maar 35 minuten de tijd om aan je examinator te laten zien wat je kunt. En uiteraard wil je alleen maar goede dingen laten zien.

Toch zullen er op je rijexamen dingen niet helemaal goed gaan. En dat is ook niet erg.

Als je maar de volgende 10 situaties vermijdt, want als dat gebeurd zal je zakken voor je rijexamen!

Inhoud

1. Geen goed kijkgedrag laten zien

Geen goed kijkgedrag laten zien

Je kijkgedrag is ƩƩn van de belangrijkste punten waarop je kunt zakken tijdens je rijexamen. Als je namelijk niet goed kijkt, kun je ook geen veilige beslissingen nemen.

Bij onjuist kijkgedrag moet je denken aan:

  • Te laat bestuurders van rechts opmerken die voorrang hebben
  • Te nonchalant in je binnenspiegel, buitenspiegel en/of over je schouder kijken
  • Te overdreven kijken, waardoor bijvoorbeeld je doorstroming er onder te lijden heeft
  • Of juist helemaal niet kijken bij bijvoorbeeld een rijstrookwissel

Het belangrijkste is hierbij dat je rustig je tijd neemt. Gun jezelf de tijd om de situatie goed te beoordelen en begin vooral op tijd.

Vertrouw ook op wat je ziet. Dus als je na twee keer kijken naar rechts op een kruispunt niemand ziet aankomen, dan hoef je echt niet nog een keer te kijken.

Bedenk ook altijd dat bij het afslaan, inhalen, rijstrook wisselen etc. het altijd begint met het kijken in je binnenspiegel, buitenspiegel en over je schouder. Dan zit je altijd goed.

Klik hier en ontdek 'De Ultieme Rijexamen Gids'

2. Te langzaam op weggedeelten rijden

Een grote misvatting is dat je juist beter wat langzamer kunt rijden op je rijexamen, want dat is veiliger.

Onthoud goed dat waar het kan, er van je wordt verwacht dat je de maximumsnelheid gaat rijden. Dat is pas veilig!

Ga je namelijk te langzaam, dan veroorzaak je juist onveilige situaties. Denk aan achterop komend verkeer die je als het ware dwingt je in te halen.

Als je even een keer te langzaam rijdt is het niet erg, dan zal je examinator je een duidelijke hint geven.

Maar komt dit steeds terug tijdens je rit? Dan mag je het zeker nog een keer overdoen.

Wees dus geen oud omaatje op de weg. (Sorry oma’s)

3. Verkeerde plaats op de weg

Je weet dat je plaats op de weg zo rechts mogelijk is, maar er zijn meer zaken belangrijk als het om plaats op weg gaat.

De omstandigheden zijn natuurlijk belangrijk, maar bij dit onderdeel komt ook een stuk gevaarherkenning kijken. Punten waar je geheid op gaat zakken zijn:

  • Het te dicht langs geparkeerde auto’s rijden
  • Het van rijstrook wisselen in een bocht
  • Niet goed voorsorteren
  • Steeds te krappe of te ruime bochten maken
  • Geen rechte lijn kunnen rijden (slingeren)

4. Missen van (belangrijke) verkeerstekens

Naast al het bovenstaande moet je ook nog eens kunnen laten zien dat je de betekenis van verkeerstekens en borden goed kent.

Als jij een straat inrijdt waar het niet mag, wat bijvoorbeeld is aangegeven door een verbodsbord, dan hoef je niet meer op de rem te trappen, want dat wordt dan voor je gedaan. En dan weet je bij voorbaat de uitslag al.

Houdt dus goed je ogen open!

5. Te hard rijden waar het niet kan

Een maximumsnelheid heeft niet voor niets een maximumsnelheid. Toch hoor ik nog al te vaak; ‘Ja maar ik mag hier toch 50 rijden?’

Je mag de maximale toegestane snelheid rijden, mits dit veilig kan. In sommige situaties zal je dus je snelheid moeten aanpassen.

Op deze gebeurtenissen kun je zakken:

  • Te hard langs geparkeerde auto’s rijden
  • Te vaak ruim boven de maximumsnelheid rijden
  • Te hard rijden op drukke plekken en krappe plekken
  • Te hard af komen rijden op bepaalde kruispunten

6. Verkeerd invoegen

Invoegen is voor heel veel rijbewijskandidaten ‘een dingetje’.

Het rijden op de snelweg gaat meestal wel goed, maar bij het invoegen op de snelweg slaat de paniek nog wel eens toe.

Als je deze dingen doet, dan ga je niet vrolijk worden van de einduitslag:

  • Met een veel te lage snelheid invoegen
  • Met een veel te hoge snelheid invoegen
  • Een bestuurder afsnijden tijdens het invoegen
  • Te weinig ruimte creĆ«ren, waardoor je veel te dicht op je voorganger komt
  • Niet of te weinig kijken voor en tijdens het invoegen

7. Slechte voertuigbeheersing

Een goede voertuigbeheersing is de sleutel tot het goed afronden van je rijexamen.

Is je voertuigbeheersing niet goed, dan zal je ook niet slagen voor je rijexamen. Dit valt allemaal onder een slechte voertuigbeheersing en moet je dus voorkomen op je rijexamen:

  • Niet stuurvast zijn (slingerend de weg over gaan)
  • Niet gedoseerd kunnen remmen en/of op het allerlaatste moment remmen
  • Niet goed een vaste snelheid kunnen aanhouden. Snelheid gaat steeds op en neer terwijl hier geen aanleiding voor is
  • Telkens te laat je snelheid eruit halen en/of te laat terugschakelen
  • Niet voldoende afstand houden tot je voorganger

8. Niet willen inhalen

Voor de meeste kandidaten voelt het veilig om maar achter die vrachtauto op de snelweg te blijven hangen.

Maar dat is dus precies wat je NIET moet doen. Sterker nog, het is ook helemaal niet veiliger.

Je hebt minder zicht en je rijdt ook nog eens 80 waar je 100 mag rijden. En doorstroming is nou eenmaal een zeer belangrijk onderdeel op je rijexamen.

Als je de volgende dingen doet op je rijexamen, wordt het helaas ook zakken:

  • Langzamer rijdend verkeer op de snelweg niet inhalen, terwijl de mogelijkheden er wel zijn.
  • Te lang achter bijvoorbeeld fietsers en snorfietsers blijven rijden en niet inhalen terwijl dat wel kan
  • Te laat gaan inhalen, waardoor het verkeer op de linkerrijstrook in de remmen moet
  • Veel te langzaam inhalen
  • Veel te weinig afstand houden bij het inhalen

9. Verkeerd uitvoeren van je bijzondere verrichting(en)

Bijzondere verrichtingen worden vaak groter gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn. Onthoud dat veiligheid het allerbelangrijkste is.

Simpeler uitgelegd; het is mooi dat je precies in het midden van een vak kan parkeren, zo lang je er maar niemand bij aanrijdt.

De redenen waarom mensen zakken voor hun rijexamen door de bijzondere verrichtingen zijn:

  • Niet bezig zijn met het verkeer om je heen en alleen maar oog hebben voor de uitvoering
  • Veel te snel alles willen uitvoeren, waardoor je de controle verliest. (voertuigbeheersing!)
  • Het aangeleerde trucje werkt niet, waardoor het niet lukt

10. Niet besluitvaardig genoeg zijn

Twijfelen in het verkeer is gevaarlijk. Op het moment dat je namelijk gaat twijfelen weet je dus eigenlijk niet wat je wilt gaan doen. En omdat je niet weet wat je wilt doen, maak je onveilige keuzes.

Besluitvaardig zijn is lastig en vergt veel oefening. Je wilt namelijk altijd de veiligste keuze maken toch? Daarom is 20 rijlessen van een uur vaak ook niet genoeg. Je moet erin groeien.

Een goede voertuigbeheersing (daar is tie weer) is daarom super belangrijk!

Niet besluitvaardig genoeg zijn komt je duur te staan op je rijexamen. Zeker als dit gebeurd:

  • Niet de kruispunten/rotondes oprijden, terwijl de ruimte aanwezig is
  • Veel te langzaam kruispunten en rotondes naderen
  • Te lang wachten met inhalen
  • Te lang wachten met invoegen
  • Remmen terwijl je zelf voorrang hebt op een kruispunt
  • Geen voorrang nemen, terwijl je dat wel hebt

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad.

Vergeet niet dat je examenrit niet perfect hoeft te zijn. Fouten maken mag, zolang ze de verkeersveiligheid maar niet in de weg zitten.

Heb je nog vragen/opmerkingen? Laat het hieronder weten in de reacties.

Bonustip:

Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?

Klik dan hier om naar Theorie.nl te gaan (beoordeeld met een 9.1!)

Gemiddeld aantal sterren
Geef hier jouw aantal sterren voor dit bericht
[Totaal: 0 Gemiddeld: 0]

Geplaatst in: