Home Examen tipsZelfreflectie formulier van het CBR, waarom dit formulier zo belangrijk is

Zelfreflectie formulier van het CBR, waarom dit formulier zo belangrijk is

door Sander Heuvelman

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, vind ik mezelf goed rijden of meer als een natte krant?

Een spreuk die wel past als het om het zelfreflectie formulier gaat.

Het zelfreflectie formulier van het CBR is iets waar veel rijbewijsleerlingen niet echt het nut van inzien.

Vaak wordt voor de tussentijdse toets of rijexamen nog snel even het formulier ingevuld zonder er even over na te denken.

En dat is best zonde, want het zelfreflectie formulier is juist een mooi middel om jezelf eens even goed de spiegel voor te houden. Want wat vind jij nou zelf van je eigen rijden?

Je hoort natuurlijk een hoop van je rijinstructeur wat goed en minder goed gaat, maar wat nog veel belangrijker is, is wat je er zelf van vindt.

In dit artikel ga ik je (proberen) te overtuigen van het nut van het zelfreflectie formulier.

Hoe ziet het zelfreflectie formulier eruit?

Voordat ik je ga overtuigen over het nut van het zelfreflectie formulier laat ik je eerst even zien hoe dat formulier eruit ziet.

Het zelfreflectie formulier ziet er zo uit:

Zoals je ziet, ziet het er niet al te lastig uit. Het enige wat je hoeft te doen is, afgezien van je naam en geboortedatum, jezelf een cijfer te geven voor de volgende onderdelen:

  • Omgaan met het voertuig
  • Veiligheid
  • Doorstroming
  • Sociaal rijgedrag
  • Milieubewust rijden

Bij veiligheid en sociaal rijgedrag kun je zien dat je daar bij 2 onderwerpen jezelf een cijfer moet geven.

Omgaan met het voertuig

Bij dit onderdeel gaat het erom hoe jij vindt hoe goed jij de auto onder controle hebt. Denk hierbij aan:

  • Hoef ik niet meer na te denken bij het schakelen?
  • Ben ik op tijd klaar met de bediening van de auto? (bijvoorbeeld bij kruispunten)
  • Heb ik een goede controle met de koppeling? (niet van toepassing bij een automaat)
  • Kan ik goed gedoseerd remmen en gas geven?

Alles wat dus te maken heeft met het voertuig, daar ga je hier jezelf een cijfer voor geven.

Veiligheid

Het onderdeel veiligheid is natuurlijk enorm breed. Er gebeuren zoveel dingen in het verkeer die met veiligheid te maken hebben.

Maar waar het hierbij om gaat is of je genoeg ruimte rondom je eigen auto kunt houden (bijvoorbeeld afstand voorganger en afstand van geparkeerde auto’s) en of je op tijd gevaren kunt herkennen èn daarop veilig kunt handelen.

Doorstroming

Rijd je de maximumsnelheid waar het kan? Blijf je niet onnodig vaak stilstaan bij een kruispunt terwijl je door kunt rijden?

Dus wat je jezelf hier kunt afvragen is; kan ik vlot meekomen met het andere verkeer en creëer ik geen onveilige situaties omdat je te langzaam of te snel rijdt.

Sociaal rijgedrag

Bij sociaal rijgedrag gaat het erom of je goed rekening kunt houden met gedragingen van zwakkere verkeersdeelnemers. (denk bijvoorbeeld aan voldoende afstand houden van fietsers, omdat deze zomaar af kan slaan)

Maar ook of je fouten van andere verkeersdeelnemers kunt oplossen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij jij voorrang wordt krijgt, terwijl dat wel zou moeten. Kun je dat veilig oplossen?

Milieubewust rijden

Bij dit onderdeel moet je jezelf afvragen of je bijvoorbeeld op tijd doorschakelt. Of dat je niet onnodig veel gas geeft.

Wat is het nut van de onderwerpen op het zelfreflectie formulier?

Maar waarom staan juist de bovenstaande onderwerpen op het zelfreflectie formulier?

Heel simpel, want op die onderwerpen ga je namelijk ook beoordeeld worden tijdens je tussentijdse toets of rijexamen.

Ik geef je hieronder de belangrijkheid van de onderwerpen, waarbij nummer 1 het belangrijkst is en nummer 5 het minst belangrijk:

  1. Veiligheid
  2. Doorstroming
  3. Omgaan met het voertuig
  4. Sociaal rijgedrag
  5. Milieubewust rijden

Het zal geen verrassing zijn dat veiligheid het meest belangrijke onderdeel is. Maar het grappige van deze onderwerpen is dat zijn met elkaar in verbinding staan.

Een voorbeeld:

Als jij veel te hard op kruispunten afrijdt, dan kun je zeggen dat je lekker bezig bent met de doorstroming, maar erg veilig is het natuurlijk niet.

Dat kan ook andersom zijn. Als jij te langzaam gaat rijden, wordt je een obstakel voor het achteropkomend verkeer. Hierbij bestaat de kans dat ze onveilige acties gaan uitvoeren om jou in te halen.

Het zijn dus niet zomaar wat onderwerpen, er zit echt een hele goede gedachte achter!

Waarom is het goed om het zelfreflectie formulier serieus in te vullen?

Juist omdat je wordt beoordeeld op die 5 onderwerpen is het goed om even in de spiegel te kijken voor jezelf.

Op het moment dat jij namelijk van jezelf vindt dat 1 of meerdere onderwerpen zwakke punten zijn, dan wordt het makkelijker om hieraan te gaan werken. Zeker als jouw eigenbeeld ook nog eens overeenkomt met wat je rijinstructeur ziet in de rijlessen.

Het is dus ook handig om ergens tijdens je rijopleiding samen met je rijinstructeur het zelfreflectie formulier in te vullen. Ook als je geen tussentijdse toets of rijexamen hoeft te doen.

Kort samengevat is het dus een goed hulpmiddel voor jezelf om te zien waar je staat met autorijden.

Wat als ik mezelf een te hoog of te laag cijfer heb gegeven?

Wat veel leerlingen vaak nog denken, is dat het zelfreflectie formulier invloed heeft op de uitslag van je tussentijdse toets of rijexamen.

Dit is dus niet het geval!

Je zelfreflectie formulier wordt altijd pas besproken na de examenrit wat logisch is. Het heeft weinig zin om dit voor de examenrit te bespreken aangezien je examinator nog geen idee heeft van hoe je rijdt.

Het geeft dus ook niets als je jezelf een te hoog of te laag cijfer hebt gegeven. Ga het formulier dus ook niet invullen met het idee van wat je examinator dan wel niet van je zal gaan vinden als je een bepaald cijfer invult.

Het gaat namelijk niet om goed of fout, maar puur om wat JIJ van je eigen rijden vindt. Neem het formulier dus serieus, maar ook weer niet TE serieus 😉

Wat als ik vergeet het zelfreflectie formulier mee te nemen?

Het allerbelangrijkste wat je mee moet nemen naar je tussentijdse toets of rijexamen is een geldig legitimatiebewijs.

Het is dus geen ramp als je het zelfreflectie formulier vergeet mee te nemen, maar jammer is het wel.

Want zoals je hebt kunnen lezen is het zelfreflectie formulier juist een goed middel om kritisch naar jezelf te kunnen kijken. Zonder het formulier moet je het alleen maar doen met de feedback van je examinator.

Wat overigens niet erg is, maar om het plaatje compleet te maken is het zelfreflectie formulier wel enorm handig.

Gelukkig is de kans groot dat je rijinstructeur in de lesauto wel een zelfreflectie formulier heeft liggen voor noodgevallen, dus vraag erom als je het zelf bent vergeten mee te nemen.

Wil je het zelfreflectie formulier downloaden?

Dat kun je doen door hier te klikken

Jouw ultieme voorbereiding op je rijexamen

Nu je alles weet wat je onder de motorkap moet weten voor je tussentijdse toets of rijexamen, wil je vast en zeker de rest ook weten toch?

In De Ultieme Rijexamen Gids lees je alles over je tussentijdse toets en rijexamen. Van A tot Z lees je over de perfecte voorbereiding voor je tussentijdse toets of rijexamen.

Daarnaast zit De Ultieme Rijexamen Gids zit boordevol tips die jou gaan helpen aan dat extra zelfvertrouwen om een geslaagd rijexamen te rijden.

Voor slechts €6,95 kun je De Ultieme Rijexamen Gids bestellen. En omdat het een eBook is, kun je het direct downloaden.

Wil jij je kans op een geslaagd rijexamen vergroten, zodat de kans op een (duur) herexamen zo klein mogelijk wordt?

Klik hier en bestel De Ultieme Rijexamen Gids

Misschien vind je dit ook leuk

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.