Om veilig in je auto aan het verkeer deel te nemen, zijn een aantal punten belangrijk. Heel ver kijken om te kunnen anticiperen, het toepassen van de verkeersregels, maar ook het herkennen van bepaalde situaties.

Binnen de bebouwde stikt het (zoals je waarschijnlijk wel weet) van de kruispunten. Dat is ook wat je daar doet, het rijden van kruispunt naar kruispunt.

Om veilig deel te nemen aan het verkeer is het herkennen van het soort kruispunt dus onmisbaar. Als je namelijk niet weet met wat voor soort kruispunt je te maken hebt, kun ook de verkeersregels niet goed toepassen.

Vandaag gaan we samen eens kijken naar een gelijkwaardig kruispunt, want hoe herken je die?

Wat is een gelijkwaardig kruispunt?

Een gelijkwaardig kruispunt is een kruispunt die niet wordt geregeld met verkeerslichten, verkeersborden of haaientanden.

Het kruispunt op de bovenstaande foto is zo’n gelijkwaardig kruispunt. Zoals je ziet zijn er geen verkeerslichten, verkeersborden of haaientanden aanwezig.

Wat je wel ziet is een verkeersdrempel. Deze is makkelijk te herkennen aan de strepen (pianotoetsen) op het hellende deel. Deze strepen hebben geen invloed op de geldende verkeersregels en zijn er ter herkenning van een verkeersdrempel.

Verkeersregels gelijkwaardig kruispunt

Nu je weet hoe je een gelijkwaardig kruispunt herkent, is het handig om te weten met welke regels je te maken hebt.

Om het duidelijker te maken ga ik hieronder gebruik maken van afbeeldingen.

Kruispunt oversteken

Ik begin even gemakkelijk met het oversteken van een gelijkwaardig kruispunt.

De regel voor dit kruispunt is dat bestuurders komend van rechts voorrang dienen te krijgen. In dit geval heeft auto 1 dus voorrang op auto 2.

Dit geldt dus alleen voor bestuurders (fietsers, snorfietsers, bromfietsers etc.) en niet voor voetgangers!

Maar in welke gevallen moet jij voorrang verlenen of verkeer voor laten gaan?

Rechts afslaan

Als je rechts af wilt slaan, dan geldt de regel: recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Op de afbeelding hierboven wil de voetganger rechtdoor, waardoor de afslaande auto de voetganger voor moet laten gaan.

Links afslaan

Bij het links afslaan op een gelijkwaardig kruispunt kom je de meeste ‘knelpunten’ tegen.

Allereerst heb je te maken met dezelfde regel als bij het rechts afslaan: recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.

Daarnaast heb je uiteraard ook te maken dat je bestuurders van rechts voorrang moet verlenen.

Gelijkwaardig kruispunt

Maar er is nog een verkeersregel die erbij komt, waarbij je de andere bestuurder voor moet laten gaan. Dit gaat om de regel: korte bocht gaat voor de lange bocht.

Op de bovenstaande afbeelding is de volgorde van voor laten gaan dus als volgt:

  1. Auto 2 en 3 moet de voetganger voor laten gaan, want recht doorgaand verkeer gaat voor op afslaand verkeer.
  2. Daarna mag auto 2, omdat deze de korte bocht heeft ten opzichte van auto 3.
  3. Als laatste mag dus auto 3.

Wat moet je nog meer weten over gelijkwaardige kruispunten?

In het begin van dit artikel heb ik gezegd dat een gelijkwaardig kruispunt niet wordt geregeld voor verkeersborden. Er is echter wel een uitzondering:

Gevaarlijk kruispunt
  • Het bord hierboven geeft aan: LET OP! Gevaarlijk kruispunt. Dit bord staat bij gelijkwaardige kruispunten die bijvoorbeeld slecht overzichtelijk zijn. Je komt ze echter ook vaak tegen op het platteland, omdat je daar last kan hebben van polderblindheid.
  • Daarnaast hoef je geen voorrang te verlenen aan bestuurders die vanaf de onverharde weg komen.
  • Politie, brandweer en ambulances met zwaailichten en sirenes aan moet je altijd voorrang verlenen of voor laten gaan.
  • Een militaire colonne, waarvan het eerste voertuig gepasseerd is, moet ook voorrang verlenen.

WIST JE DAT…

Je in 30 km/u zones in (bijna) alle gevallen te maken hebt met gelijkwaardige kruispunten? Indien dat niet het geval is, wordt dat aangeven met borden of haaientanden.

Heb jij nog een mooie tip om snel een gelijkwaardig kruispunt te herkennen? Laat het hieronder weten in de reacties.