Als het gaat om zenuwachtig zijn of last van zenuwen hebben, dan wordt daar gelijk negatief over gedacht. Best vreemd, want een beetje last van de zenuwen hebben werkt vaak zeer positief. Je kunt boven jezelf uitstijgen en goed presteren.

Maar het wordt een ander verhaal als je zenuwen de baas over jou worden. Dan kun je juist niet meer optimaal presteren. Je kunt niet meer helder nadenken en gaat dingen opeens compleet anders doen.

Nu komen zenuwen regelmatig voor bij rijexamens. Maar wat misschien minder bekend is, is dat het bij de rijlessen soms ook niet helemaal soepel en ontspannen gaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je hebt een intimiderende rijinstructeur
  • Er is de vorige rijles iets gebeurd, waardoor je enorm zenuwachtig wordt
  • Je rijinstructeur is een ontzettende stresskip
  • Je rijinstructeur is geen prettig persoon
  • Het autorijden vind je nog behoorlijk spannend

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat ik zo wel de belangrijkste zaken eruit heb gehaald.

Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je je zenuwen onder controle krijgt?

1. Eet een banaan

Eén is in principe genoeg 😉

Je hebt het vast wel eens gehoord van je ouders. ‘Eet een banaan tegen de zenuwen!’. En dat is zonder grappen echt een hele goede tip.

In een banaan zitten namelijk zo veel stoffen die je helpen je zenuwen onder bedwang te houden:

  • Tryptofaan (eiwit die wordt omgezet naar serotonine, een stofje waar je ontspannen van wordt)
  • Vitamine B6 (helpt je bloedsuikerspiegel in balans te houden en is goed voor je algehele stemming)
  • Kalium (zorgt voor een lagere bloeddruk en een betere hartslag)
  • Magnesium (zorgt voor ontspannen spieren)

Tot zo ver de biologie les.

Maar je ziet dat het eten van een banaan dus een hele goede uitwerking heeft op je zenuwen. Daarnaast bevordert het eten van een banaan ook je stoelgang, maar als het goed is ga je daar tijdens het rijden niet teveel last van hebben. 😉

2. Blijf bezig tot vlak voor je rijles

Het is belangrijk om zo ontspannen mogelijk te zijn voor je rijles begint. Wat je dus zeker moet voorkomen, is dat je een uur van tevoren op de bank gaat zitten en elke minuut op de klok gaat kijken.

Zorg dat je tot 10 minuten voor je rijles lekker bezig blijft. Ga bijvoorbeeld:

  • Een klein rondje hardlopen
  • Muziek luisteren
  • Gamen
  • Fietsen
  • Wandelen

Je kunt het lijstje zelf wel aanvullen denk ik. Ga in ieder geval dingen doen die voor jou ontspannend werken.

3. Ga ontdekken waarom je zo zenuwachtig wordt

Klinkt misschien als een open deur, maar juist dit kan ervoor zorgen dat je geen last meer van zenuwen gaat krijgen tijdens je rijlessen.

Zeker als je bijvoorbeeld moeite hebt met je rijinstructeur. Als diegene namelijk intimiderend, een stresskip of geen prettig persoon is dan is het meer dan verstandig om het gesprek aan te gaan.

Wees ab-so-luut niet bang om dat gesprek aan te gaan, want een goede rijinstructeur heeft begrip voor je situatie. Doordat je een gesprek aangaat kunnen jullie samen zoeken naar een oplossing.

Maar ook in andere gevallen is het zinvol om te kijken waar het aan ligt. Heb het er met je ouders/familie/vrienden over en vraag hoe zij er mee omgaan. Het kan je wereld tijdens je rijlessen een stuk beter maken!

4. Kijk niet naar anderen

Waar leerlingen ook wel eens zenuwachtig van kunnen worden, is dat ze teveel kijken naar hoe andere leerlingen rijden. Ze vergelijken zichzelf met de ander en vinden zichzelf niet goed genoeg.

Het resultaat is dat je jezelf teveel onder druk zet en zenuwachtig wordt van elk dingetje wat niet goed gaat tijdens de rijles. Houd je met jezelf bezig en kijk niet anderen, want ook jij gaat slagen voor je rijbewijs. 🙂

5. Laat de energiedrankjes in de koelkast staan

Ik zat net na te denken over de laatste tip en kwam er maar niet uit. Totdat ik net iemand voorbij zag lopen met een blik Red Bull in z’n handen.

Als je je zenuwen wilt onderdrukken, dan moet je zeker afblijven van energie drankjes. Eigenlijk moet je dat sowieso doen, maar nu word ik een ouwe zeur.

Door de gigantische hoeveelheid cafeïne die in zo’n blikje zit, wordt je alles behalve ontspannen. Daarnaast loop je ook nog de kans dat tijdens de rijles je energydrank uitgewerkt raakt, waardoor in elkaar stort als een pudding.

Figuurlijk dan hè.

Goed, dit waren de tips die ik voor heb. Ik hoop dat het je gaat helpen om de zenuwen tijdens de rijles te overwinnen.

Heb jij nog tips om je zenuwen de baas te worden? Laat het hieronder in de reacties weten.