Het hing al een tijdje in de lucht, maar sinds deze week is de kogel door de kerk.
Na een tijdje testen door het CBR is het nu officieel, vanaf maandag 7 april 2025 gaat het auto theorie-examen er anders uitzien.
Waar we inmiddels gewend waren aan 3 losse onderdelen (gevaarherkenning, kennis en inzicht) op het auto theorie-examen, zo gaat dit vanaf die datum compleet veranderen.
Nu is het mensen eigen om altijd vrij negatief te reageren als het om verandering gaat.
Is dat in dit geval ook terecht, of is het juist een positieve verandering?
En nog veel belangrijker, hoe komt het nieuwe auto theorie-examen eruit te zien?
Om al je vragen over het vernieuwde theorie-examen weg te nemen, breng ik je via deze post helemaal op de hoogte alle veranderingen.
En geloof me, het is allemaal niet zo erg als dat het in eerste instantie lijkt.
Inhoud
- Waarom gaat het auto theorie-examen veranderen?
- Welke onderdelen gaan verdwijnen en welke komen erbij?
- Hoeveel vragen krijg je en hoeveel mag je er fout hebben?
- Hoeveel tijd krijg je voor het theorie-examen?
- Wat veranderd er nog meer in het theorie-examen?
- Moet je nu andere dingen gaan leren voor je theorie-examen?
Waarom gaat het auto theorie-examen veranderen?
Het verkeer blijft veranderen en wordt steeds maar complexer. Het wordt alsmaar drukker op de weg en alles gaat sneller, vooral de bestuurders op elektrische fietsen.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan het afgelopen jaar waarin de fatbike enorm populair is geworden en standaard te zien is in het verkeersbeeld.
En als het verkeer maar complexer blijft worden, dan is een goede kennis van de theorie natuurlijk onmisbaar. En om de kennis van de theorie goed te kunnen blijven toetsen bij de kandidaten, is er besloten het auto theorie-examen aan te passen.
Hierdoor wordt het (hopelijk) weer een stuk veiliger in het verkeer en kunnen er zo veel mogelijk ongelukken worden voorkomen.
Welke onderdelen gaan verdwijnen en welke komen erbij?
Sinds 2019 bestaat het auto theorie-examen uit de onderdelen:
- Gevaarherkenning
- Kennis
- Inzicht
Elk van deze onderdelen moe(s)ten voldoende zijn om te slagen voor je theorie-examen.
Alle drie deze onderdelen gaan vervallen. Je hoeft dus niet meer drie aparte onderdelen te doen en ervoor te zorgen dat deze alle drie voldoende zijn.
Wat er gaat gebeuren is dat deze drie onderdelen als het ware worden samengevoegd in een compleet theorie-examen. De onderdelen worden dus nog wel getoetst, maar niet meer afzonderlijk van elkaar.
Je kunt bij de ene vraag dus een typische kennisvraag krijgen, maar een vraag later juist weer een vraag die meer gericht is op inzicht of juist meer op gevaarherkenning.
Hoeveel vragen krijg je en hoeveel mag je er fout hebben?

Naast dat de aparte onderdelen verdwijnen, veranderd ook het aantal vragen wat je voor je kiezen krijgt.
Op dit moment krijg je in totaal 65 vragen, welke als volgt zijn verdeeld:
- Gevaarherkenning: 25 vragen
- Kennis: 12 vragen
- Inzicht: 28 vragen
Hierbij mag je maximaal het volgende aantal vragen, per onderdeel, fout beantwoorden:
- Gevaarherkenning: 12 fout
- Kennis: 2 fout
- Inzicht: 3 fout
Het aantal vragen gaat in het nieuwe theorie-examen veranderen van 65 vragen naar 50 vragen in totaal.
Van deze 50 vragen mag je er maximaal 6 fout beantwoorden.
In vergelijking met het theorie-examen van nu mag je dus een stuk minder fouten maken, maar je krijgt ook een stuk minder vragen.
Hoeveel tijd krijg je voor het theorie-examen?
Wat totale tijd betreft veranderd er weinig, maar doordat het onderdeel gevaarherkenning verdwijnt ben je iets minder lang bezig.
Je krijgt maximaal 30 minuten de tijd om alle 50 vragen te beantwoorden.
Bij een theorie-examen met extra tijd, een individueel begeleid theorie-examen en een theorie-examen met tolk krijg je 45 minuten de tijd.
Wat veranderd er nog meer in het theorie-examen?

Maar de pret met veranderingen is nog niet voorbij, want er is meer!
Met het nieuwe theorie-examen krijg je namelijk ook vragen die voorzien zijn van bewegende beelden. Dus niet alleen maar stilstaande beelden (foto’s en afbeeldingen) maar ook animatiefilmpjes.
Hier is voor gekozen, omdat dit een realistischer beeld geeft van bepaalde verkeerssituaties. En op die manier kan er beter de gevaarherkenning worden getoetst en dus ook de manier waarop je waarneemt en voorspelt hoe een verkeerssituatie zich kan gaan ontwikkelen.
Je krijgt dankzij deze bewegende beelden nu zelf ook een beter beeld van de situatie en kun je veel beter een inschatting gaan maken in plaats van foto’s of afbeeldingen.
Moet je nu andere dingen gaan leren voor je theorie-examen?

Het is misschien wel de belangrijkste vraag waar je mee zit; moet ik nu andere dingen gaan leren voor de auto theorie?
Ik kan je gelukkig geruststellen, want het antwoord is nee.
Dezelfde stof die je nu ook moet kennen wordt met het nieuwe theorie-examen ook getoetst. Alleen het ziet er allemaal net even iets anders uit.
Er veranderd in dat op zicht dus niet zo heel veel.
Het blijft belangrijk dat je een goed theorieboek aanschaft en hierin goed alle verkeersregels doorneemt.
Daarnaast blijft het doen van oefenexamens die lijken op het echte CBR theorie-examen ook een onmisbaar onderdeel om straks met een big smile het examenlokaal uit te lopen.
Wat vind jij van de veranderingen in het nieuwe theorie-examen?
Laat het hieronder weten in de reacties.