Home RijhulpsystemenDeze 7 vragen kun je verwachten over rijhulpsystemen op het rijexamen

Deze 7 vragen kun je verwachten over rijhulpsystemen op het rijexamen

door Sander Heuvelman

De afgelopen jaren is er een hoop veranderd met auto’s.

Waar vroeger een auto met kuipstoelen al ongekende luxe was, hoe anders is dat tegenwoordig met nieuwe auto’s.

Buiten al die luxe om is er enorm veel geïnvesteerd in veiligheid. De zogenaamde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) zijn niet meer weg te denken uit nieuwe auto’s.

Sterker nog, bepaalde rijhulpsystemen zijn zelfs verplicht geworden.

Maar hoe beïnvloeden deze rijhulpsystemen jouw rijexamen? En wat moet je weten van rijhulpsystemen?

In dit blog ga ik je wijs maken in de wereld van rijhulpsystemen.

Inhoud

Waarom zijn er rijhulpsystemen?

Zeg je autorijden, dan zeg je ook veiligheid.

Veiligheid is namelijk het allerbelangrijkste als het om autorijden gaat. Het is dus ook niet zo gek dat veiligheid de belangrijkste criteria is op je rijexamen.

Het verkeer is door de jaren heen alleen maar drukker en complexer geworden. Waar je vader of moeder vroeger aan 5 of 10 rijlessen genoeg hadden om te slagen voor het rijexamen, is dat tegenwoordig zo goed als onmogelijk.

Het was vroeger nou eenmaal veel rustiger op de weg.

Omdat het drukker en complexer is geworden is het een logisch gevolg dat de veiligheid op de weg een stuk minder is geworden.

Om die veiligheid voor jou (en anderen) als weggebruiker te vergroten zijn er rijhulpsystemen bedacht.

Helaas is het zo dat 9 op de 10 ongevallen gebeuren door een menselijke fout.

Deze systemen, waar ik je zo meer over ga vertellen, helpen jou en anderen om de verkeersveiligheid te vergroten, zodat het aantal menselijke fouten verminderd worden.

Dit gaat van een systeem die automatisch voldoende afstand houdt tot je voorganger tot een automatisch remsysteem.

Alles voor de veiligheid.

Welke rijhulpsystemen zijn er en welke zijn verplicht?

Het aantal rijhulpsystemen is door de jaren heen fors toegenomen.

Het ene rijhulpsysteem is een leuke gadget om op je auto te hebben, terwijl het andere rijhulpsysteem zelfs verplicht is als je een hagelnieuwe auto aanschaft.

Ik laat je hieronder zien welke rijhulpsystemen, met korte uitleg, er verplicht zijn.

1. Rijstrookassistentie

Dit is een systeem die ervoor zorgt dat je niet ongemerkt je rijstrook verlaat. Zodra dat gebeurd grijpt het systeem is en zorgt ervoor dat je weer netjes midden in de rijstrook komt te rijden.

2. Intelligente snelheidsassistentie

Dit systeem detecteert hoe hard je ergens mag rijden en heeft verkeersbordenherkenning gekoppeld aan je navigatiesysteem. Zodra je ergens dus te hard rijdt, grijpt dit systeem in om je snelheid te verlagen.

3. Waarschuwingssysteem bij vermoeidheid of gebruik smartphone

Vermoeidheid en het gebruik van een smartphone tijdens het rijden wordt een steeds groter probleem en is de oorzaak van vele ongevallen. Dit systeem detecteert door camera’s of je vermoeid wordt en/of je smartphone pakt tijdens het rijden. Zodra dat gebeurd geeft dit systeem direct een waarschuwing.

4. Noodremsysteem

Dit systeem detecteert uit zichzelf een noodsituatie, zoals het te snel naderen van je voorganger die aan het remmen is, en remt de auto automatisch af om een mogelijke aanrijding te voorkomen.

5. Parkeersensoren

Dit is een rijhulpsysteem die al jaren op de meeste auto’s al standaard zit. Zodra je bijvoorbeeld een object, voor of achter je, nadert terwijl je aan het parkeren bent zal er een geluidsignaal te horen zijn. Hoe dichter je in de buurt van het object komt, hoe sneller het geluidsignaal te horen zal zijn.

6. Achteruitrijcamera

Dit systeem sluit mooi aan bij de parkeersensoren. Op deze camera heb je dus zicht wat er zich achter de auto bevindt en geeft ook aan als je bijvoorbeeld te dicht bij een object in de buurt komt.

7. Datarecorder

Om makkelijker te zien wie er schuldig is geweest bij een ongeval is een datarecorder verplicht gesteld. Deze registreert:

  • Of de airbags zijn geactiveerd
  • Of er gordels zijn gedragen
  • De locatie van het ongeval
  • Of er een telefoon werd gebruikt vlak voor het ongeval
  • Hoe lang de remweg is geweest
  • Wat de gereden snelheid was

8. Mogelijkheid tot het installeren van een alcoholslot

Helaas zijn er nog veel mensen die met alcohol op rijden. Om dit (in de toekomst) te voorkomen moet er in ieder geval de mogelijkheid zijn om een alcoholslot te installeren.

Hoe werkt dat dan? Van tevoren moet je in het alcoholslot blazen, als de hoeveelheid alcohol in je bloed te hoog is (groter of gelijk aan 0,2 promille) zal de motor niet starten.

Welke vragen over rijhulpsystemen kun je verwachten op je rijexamen?

Nu je weet welke rijhulpsystemen er in ieder geval verplicht zijn, gaan we weer terug naar het rijexamen.

Vanaf nu zullen rijhulpsystemen namelijk terugkomen in je rijexamen. Dus ook in je tussentijdse toets! En dit gaat dan over de vragen die je vooraf krijgt over het voertuig.

Er kunnen namelijk vragen gesteld worden over bepaalde rijhulpsystemen die er in de auto zitten.

Dacht je net alle controlevragen voor je rijexamen te weten, krijg je er nog meer voor je kiezen. 😉

Maar welke vragen kun je dan verwachten?

Inmiddels ben ik een stuk wijzer geworden en deze vragen kun je verwachten:

  • Welke ervaring heb jij met het gebruik van rijhulpsystemen?
  • Heb je wel eens meegemaakt dat de auto onverwacht reageerde door een rijhulpsysteem?
  • Waar zie je de informatie als het rijhulpsysteem je informeert?
  • Wat kan een gevolg zijn van een vervuilde sensor op de werking van rijhulpsystemen?
  • Hoe kun je een bepaald rijhulpsysteem in- en uitschakelen?
  • Kun je een aantal rijhulpsystemen opnoemen die verplicht zijn op nieuwe auto’s?
  • Wat kun je mij vertellen over cruise control, parkeersensoren of achteruitrijcamera’s?

Welke rijhulpsystemen mag je gebruiken op je rijexamen?

Als je lesauto is uitgerust met rijhulpsystemen, dan mag je deze gebruiken tijdens je rijexamen.

Het enige systeem dat je niet mag gebruiken is een parkeerhulpsysteem.

Wat ook wel logisch is natuurlijk, omdat het zelfstandig uitvoeren van bijzondere verrichtingen (waaronder parkeren) gewoon onderdeel is en blijft op je rijexamen.

Omdat je (bijna) alle rijhulpsystemen mag gebruiken is het natuurlijk noodzakelijk te weten hoe het werkt en hoe je de auto hierop reageert.

Zo voorkom je dat je tijdens het rijden wordt verrast als een rijhulpsysteem besluit in te grijpen.

Wat is belangrijk om te weten over rijhulpsystemen?

Het belangrijkste om te weten als het over rijhulpsystemen gaat, is dat jij als bestuurder is controle moet blijven.

Het heet ook niet voor niets een rijHULPsysteem.

Dit betekent dat, indien je bijvoorbeeld betrokken bent geraakt bij een ongeval, je de schuld nooit kan en mag afschuiven op een rijhulpsysteem.

Jij bent de bestuurder, dus jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van jezelf en van anderen.

Ondanks dat veel van deze systemen het autorijden bijna veel te makkelijk maken, is het enorm belangrijk je hiervan bewust te zijn en te blijven.

Alleen dan kun je als bestuurder, ook in 2024, op een veilige manier deelnemen aan het verkeer.

Je kennis testen?

Wil je graag je kennis testen over de vragen die je in- of rondom de auto kunt krijgen?

Doe dan nu een gratis proefexamen en bekijk of jij slaagt voor dat onderdeel.

Klik op de knop hieronder om het proefexamen te starten:

Klik hier om te starten met het proefexamen

Ik hoop dat je zo weer een stuk wijzer bent geworden!

Heb je nog vragen/opmerkingen? Laat het hieronder weten in de reacties.

Bonustip:

Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?

Klik dan hier om naar Theorie.nl te gaan (beoordeeld met een 9.1!)

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.