Het rijexamen is één van de spannendste momenten in je leven. Dat klinkt misschien wat overdreven, maar het is echt zo. Na uren van rijlessen moet je het in 35 minuten laten zien.

Kun je jezelf veilig door het verkeer loodsen?

Kun je lekker meerijden met het verkeer?

Val je niet op in negatieve zin?

Het is eigenlijk bizar dat in slechts een ruim half uur je jezelf moet bewijzen aan je examinator dat je klaar bent om zelfstandig in een auto te rijden. Maar dat maakt het rijexamen er zeker niet makkelijker op.

Wat mij opvalt is dat veel leerlingen zich vaak van tevoren al druk maken over dingen die kunnen gebeuren op het rijexamen. Dingen waarvan ze denken; ‘als dit of dit gebeurt dan ben ik gezakt.’

Maar is dat wel zo?

Hieronder geef ik je vijf gebeurtenissen die zouden kunnen gebeuren tijdens je rijexamen, maar waar je zeker niet op zakt.

1. ‘Ik kan geen antwoord geven op vragen over het voertuig’

Onder de motorkap theorie examen

Voordat je gaat rijden bestaat er de kans dat je examinator je vragen gaat stellen over de auto. Dat kunnen vragen zijn over bijvoorbeeld de autobanden, dashboard lampjes of alles wat je vindt onder de motorkap.

Veel leerlingen denken al dat ze zakken op het moment dat ze geen antwoord weten te geven op de vragen.

Maak je geen zorgen! Dat gaat echt niet gebeuren. De examinator weet ook dat je zenuwachtig bent en je even niet een juist antwoord kunt geven. Hij of zij helpt je dan een stukje op weg om tot het juiste antwoord te komen. Of iets in de juiste richting.

Weet je het dan nog niet? Ook dan geen paniek, ze laten je hier echt niet op zakken. Verstand op nul zetten en lekker gaan autorijden.

2. ‘Ik ben gezakt als ik de motor tijdens het rijexamen af laat slaan’

Dit is de meest gehoorde angst als het over het rijexamen gaat. Je wilt wegrijden bij het verkeerslicht of op een kruispunt en *pats* de motor slaat af. Plotseling ontstaat er paniek in je hoofd, want nu ben je 100% zeker gezakt. Toch?

Nee natuurlijk niet!

Het kan altijd gebeuren dat je net even te snel bent met het op laten komen van de koppeling. Zeker als je zenuwen ook niet helemaal meewerken. Gewoon de auto starten en wegrijden alsof er niks gebeurt is.

Dat is ook wat je examinator wilt zien. Oké je maakt een foutje, maar hoe los je het op? Raak niet in paniek, er is niets aan de hand en je bent zeker niet gezakt!

Gebeurt dit tijdens je rijexamen erg vaak? Dan wordt het een ander verhaal, want dan lijkt het er meer op dat je voertuigbeheersing niet helemaal op orde is.

3. ‘Ik heb een keer op een gelijkwaardig kruispunt niet goed naar rechts gekeken’

Je bent tijdens je rijexamen in opperste staat van concentratie. Je wilt het natuurlijk zo goed mogelijk doen en denkt heel erg goed aan je kijktechniek. Maar dan opeens kom je erachter dat je bent vergeten op dat gelijkwaardige kruispunt van net naar rechts te kijken.

‘F*ck nu ben ik gezakt!’

Relax! Je bent echt niet gezakt als je een keer vergeet te kijken. Zo lang die ene keer vergeten te kijken geen onveilige situatie oplevert is er niks aan de hand.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als dit meerdere keren op je rijexamen gebeurt. Maar als je dit 1 of 2 keer vergeet te doen, maak je dan alsjeblieft geen zorgen. Lekker door blijven rijden en bij het volgende kruispunt je foutje herstellen.

4. ‘Ik ben vergeten om voor het afslaan in m’n spiegels en dode hoek te kijken’

Ook hier geldt, net als bij het punt hierboven, dat dat helemaal niet erg is als je het een keer vergeet. En ook niet als je het een tweede keer vergeet.

Het wordt weer een ander verhaal als dit vaker terugkomt in je rijexamen. Dan is de conclusie ook dat je kijktechniek niet helemaal op orde is.

Als je dan maar wel op tijd ziet dat je eventueel rekening moet houden met een weggebruiker als je afslaat. Dan is dit foutje gelijk weer vergeven. 😉

5. ‘Ik heb een keer te snel gereden’

Zakken op je rijexamen

Deze hoor ik ook enorm vaak. ‘Ik ging een vrachtauto inhalen en reed er met 110 km/u langs, dus ik dacht dat ik gezakt was.’

Of deze: ‘Ik reed 55 waar ik 50 mocht, dus ik dacht dat ik gezakt zou zijn.’

Het is best grappig dat er vaak zo gedacht wordt, want je examinator ziet dit juist iets als iets positiefs! Dit laat namelijk zien dat je durft te rijden en lekker mee wilt stromen met het verkeer.

In het geval van inhalen is het vaak noodzakelijk dat je even wat meer je gas in moet drukken. Hoe irritant is het als je wordt ingehaald door iemand die 1 km/u harder rijdt dan jij?

Juist, mega irritant!

Het wordt natuurlijk weer een ander verhaal als je er met 130km/u langs knalt, waar je 100km/u mag. Dat is natuurlijk weer iets teveel van het goede. Maar wees niet bang om iets boven de maximumsnelheid te rijden. Dat is een positief ding.

Streef niet naar perfectie

Maar het allerbelangrijkste om te onthouden is, dat je examen rit niet perfect hoeft te zijn. Sterker nog, het is onmogelijk om het perfect te doen. Streef dus niet naar perfectie, want dat is ten eerste niet te doen en ten tweede ook helemaal niet wat je examinator wilt zien.

Foutloos gaat je rit echt niet worden. Het gaat erom hoe je omgaat met de fouten die je maakt en hoe je deze oplost. Dat is 1.000x belangrijker dan het foutloos willen doen.

Heb je nog vragen of tips voor je rijexamen? Laat het hieronder weten in de reacties.