Je ziet ze steeds vaker verschijnen. Die ronde kruispunten die een stuk overzichtelijker en veiliger zijn. Ik heb het over de rotonde.

Er zijn goede redenen waarom je steeds vaker ziet dat het klassieke kruispunt wordt omgebouwd naar een rotonde. De voordelen van een rotonde zijn namelijk:

  • Een rotonde is veiliger, want er gebeuren ruim 50% minder ongelukken dan op een normaal kruispunt
  • Bij een ongeval is er 75% minder kans op ernstig letsel of dodelijke afloop
  • Geen verkeerslichten
  • Veel betere doorstroming

Het is dus logisch om een kruispunt te vervangen voor een rotonde. Dit kan echter niet altijd, omdat je bijvoorbeeld ook te maken hebt met ruimte en verkeersdrukte. Maar goed daar zijn verkeersexperts voor om dat te beslissen.

Welke rotondes kun je tegenkomen?

Zoals geen kruispunt hetzelfde is, zo is dat ook met rotondes. Er zijn een aantal verschillende soorten met elk zijn eigen kenmerken. Dit zijn de rotondes die je kunt tegenkomen:

  • Turbo rotonde
  • Enkelstrooksrotonde/voorrangsrotonde
  • Meerstrooksrotonde
  • Ovonde (rotonde in de vorm van een ovaal)
  • Bottonde

Wil je meer weten over bovenstaande rotondes, dan kun je er hier alles over lezen

Bij rotondes met meerdere rijstroken zijn de rijstroken gemarkeerd met witte verf of een verhoging. Maar er is een rotonde in Nederland, de meest beruchte, die dat niet heeft. De rotonde aan het Keizer Karelplein in Nijmegen is ook wel vrij bijzonder.

Hieronder zie je hoe deze werkt:

Hoe ga je veilig een rotonde over?

Nu je een beetje weet wat je onderweg kunt verwachten, is het handig om te weten hoe je veilig een rotonde op kunt rijden. Om het zo duidelijk mogelijk te maken ga ik je stap voor stap op weg helpen.

1. Scannen

Het voordeel van rotondes is dat ze vaak overzichtelijk zijn. Je kunt dus al heel snel beginnen met waarnemen om je zo je informatie binnen te halen. Hoe eerder je weggebruikers/bestuurders ziet, hoe eerder je een plan kunt maken.

Kijk dus ver vooruit, maar ook zo breed mogelijk.

Zo vroeg mogelijk beginnen met scannen

2. Kijken (spiegelen) en richting aangeven

Afhankelijk hoeveel afslagen een rotonde heeft, wordt van je verwacht op tijd het volgende kijkgedrag toe te passen:

  • Bij rechts afslaan: Kijken in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel, over de rechterschouder kijken en richting naar rechts aangeven
  • Bij rechtdoor gaan (dus tweede afslag in geval van een rotonde met vier afslagen): Als je de eerste afslag voorbij rijdt kijk je in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel, over de rechterschouder en richting naar rechts aangeven
  • Bij links afslaan: Kijken in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel, over de linkerschouder en richting naar links aangeven. Zodra je de tweede afslag voorbij rijdt: Kijken in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel, over de rechterschouder kijken en richting naar rechts aangeven
  • Bij een volledige ronde: Kijken in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel, over de linkerschouder en richting naar links aangeven. Zodra je de derde afslag voorbij rijdt: Kijken in de binnenspiegel, rechterbuitenspiegel, over de rechterschouder kijken en richting naar rechts aangeven

3. Snelheid aanpassen

Als je zo snel en zo soepel mogelijk een rotonde op wilt rijden, dien je op tijd je snelheid eruit te halen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar als je dit toe gaat passen begrijp je precies wat ik bedoel. Ga je te snel op een rotonde af, dan ga je dingen missen met alle gevolgen van dien.

Begin na het kijken dus op tijd je snelheid eruit te halen. Hoe hard je moet gaan rijden hangt af van de situatie (ook vanwege wat er voor je rijdt), maar ga nooit hoger dan de 2e versnelling.

Zorg er ook voor dat je ruim voor de rotonde je koppeling omhoog hebt, zodat je nog wat extra afremt op de motor.

4. Lekker breed kijken

Begin dan vervolgens direct met breed kijken. Kijk goed naar links of er geen verkeer aankomt en goed naar rechts. Herhaal dit zo vaak als het kan. Zo kun je als het kan lekker rustig doorrollen of indien nodig rustig de auto afremmen.

Goed breed kijken

Indien fietsers alleen van links mogen komen, verwacht dan in ieder geval dat ze ook tegen de richting in kunnen fietsen. Helaas gebeurd het nog te vaak dat één kant van de rotonde niet goed bekeken wordt, terwijl er op dat moment een fietser aan komt.

Ook bij rotondes geldt, verwacht het onverwachte!

5. Gas bij na de rotonde

Zodra je op de rotonde rijdt is het belangrijk goed breed te blijven kijken en je snelheid laag te houden (20 km/u). Op die manier kun je, in het geval je voorrang moet verlenen, de auto rustig tot stilstand brengen.

Op tijd beginnen met kijken, zowel links als rechts

Kijk ruim voordat je de rotonde verlaat goed naar links en rechts. Geef pas gas bij zodra je de rotonde weer verlaat.

Op deze manier moet de rotonde een eitje voor je worden. Ik hoop dat deze tips je geholpen hebben.

Heb je nog tips of vragen? Laat het hieronder weten in de reacties.

Geplaatst in:

Zoekwoord(en):

, , ,