Als rijinstructeur wil ik natuurlijk dat jij zo snel mogelijk je rijbewijs in de pocket hebt.
Om dat doel zo snel mogelijk te bereiken deel ik graag het volgende ezelsbruggetje met je, waardoor je een ware meester of meesteres in kruispunten gaat worden.
Bij het zien van de titel zul je ongetwijfeld bij jezelf denken; ‘waar heeft ie het in godsnaam over?’ Dat begrijp ik natuurlijk maar al te goed, maar het word je zo helemaal duidelijk.
En nee, het heeft niets met krassen te maken. 😉
Hoe werkt het naderen van kruispunten?

Een lastig onderdeel voor veel leerlingen. Voordat je een kruispunt nadert moet je namelijk een aantal handelingen uitvoeren om op het kruispunt veilig te kunnen oversteken of afslaan.
Een kruispunt moet altijd voorzichtig worden genaderd. Dit moet om jezelf genoeg tijd te geven om goed te kunnen kijken. Op deze manier kun je veilig voorrang geven en tijdig reageren op het moment dat een andere weggebruiker jou geen voorrang verleent.
Dit is uiteraard afhankelijk van het soort kruispunt.
Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk te zien met wat voor kruispunt je te maken hebt.
- Is het een gelijkwaardig kruispunt of een voorrangskruispunt?
- Is er een zebrapad aanwezig?
- Kunnen er ook fietsers oversteken?
Zomaar een aantal vragen waar je snel op moet kunnen reageren.
Om goed te kunnen reageren heb je iets nodig.
En wat je nodig hebt is tijd. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je genoeg tijd hebt?
Tijdig kijken is belangrijk, maar ook de bediening van de auto. En met de bediening gaat het vaak voor de meeste leerlingen mis.
Er wordt goed gekeken, richting aangegeven en dan…oh ja sh*t, remmen en schakelen.
Met als gevolg dat je alles enorm snel moet oplossen en alle controle weg is. Gevolg is dat je geen overzicht meer hebt en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Als je dit probleem herkent dan is de KRAS-methode echt wat voor jou.

Klik hier en ontdek 'De Ultieme Rijexamen Gids'
Wat is de KRAS-methode?

De oplossing is makkelijker dan je denkt.
Het is belangrijk dat je voor jezelf bij nadering van een kruispunt een vast rijtje in je hoofd te printen. Zo breng je, zoals ze dat altijd zo mooi zeggen, structuur aan. Dat is de sleutel tot succes.
Ook straks voor je tussentijdse toets of rijexamen.
De meest eenvoudige manier is de KRAS-methode. Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is zo simpel als je ruitenwissers aanzetten.
De KRAS-methode staat voor de stappen die je moet doorlopen bij het naderen van een kruispunt. Elke letter van het woord KRAS staat weer voor een handeling.
Dit zijn de handelingen:
- K = Kijken (Bij oversteken; Naar voren, naar links, naar voren, naar rechts. Bij links afslaan; Binnenspiegel, naar voren, linker buitenspiegel en over linkerschouder. Bij rechts afslaan;
Binnenspiegel, naar voren, rechter buitenspiegel en over rechterschouder) - R = Richting aangeven (deze stap vervalt uiteraard als je rechtdoor gaat)
- A = Afremmen (of aanremmen)
- S = Schakelen
Dit is de hele KRAS-methode. Makkelijk toch? Als je dit rijtje in je geheugen print zul je zien dat het naderen van kruispunten opeens een heel stuk makkelijker gaat worden.
En dat je zomaar ineens zeeën van tijd overhoudt om beter te kijken.
Er gaat een wereld voor je open.
Veel succes!
Heb jij nog een mooie extra tip? Laat het weten in de reacties hieronder.
Bonustip:
Ben je op zoek naar een website waar je de beste theorie oefenexamens kunt doen?
Wanneer mag ik rechts inhalen?
FRUIT
File; mag ik links zowel rechts inhalen
Rotonde; vlak voor en op de rotonde mag ik anders als rechts rijden en zowel links en
rechts inhalen
Uitrijstrook; mag ik als ik mij rechts van de blokmarkering begeef,de andere bestuurders
rechts inhalen
Invoegstrook:mag ik als ik mij rechts van de blokmarkering begeef,de andere bestuurders
rechts inhalen
Tram;mag ik zowel links en rechts inhalen.
Verder mag ik iemand die links voorgeorteerd staat en dit kenbaar maakt met zijn richtingaanwijzer,rechts inhalen.
Ook een mooi ezelsbruggetje inderdaad. Bedankt! 🙂